Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Samspillet mellem offline og online er essentielt

”Recessionen har kun lige ramt retailerne, så vi vil se endnu flere tomme lokaler,” siger retailanalytiker.
”Recessionen har kun lige ramt retailerne, så vi vil se endnu flere tomme lokaler,” siger retailanalytiker.

En fjerdedel af samtlige butikker i Storbritannien lukker inden 2020. Så alvorlig lød prognosen fra Tony Stockil, der er adm. direktør i Javelin Group, ved ugens Retail London Conference.

”Recessionen har kun lige ramt retailerne, så vi vil se endnu flere tomme lokaler,” siger han. Javelin Group er en af Europas førende analysebureauer inden for webhandel og flerkanalssalg.

Konkurrence fra nettet
Men det handler ikke kun om økonomi, understreger Tony Stockil videre. Det er blevet dyrere at køre butikkerne, råmaterialer koster mere, og konkurrencen på beklædning øges efterhånden som supermarkederne hiver mere og mere fat i nonfood-segmentet. Det skriver Fashionunited.co.uk.

Men frem for alt fremhæver han den rivende udvikling i e-handel. Otte procent af al retailomsætning foregår i dag på nettet i Storbritannien, og meget tyder på, at netbutikkerne vil snuppe 10 pct. inden 2014.

Forstå samspillet
En af årsagerne til den massive fremgang er, at de store engelske spillere i den fysiske retailverden, har gjort en stor indsats for at udvikle og udvide deres online-forretning. Og så er det en udbredt holdning, at salg på flere kanaler – online og offline – kan være fordelagtigt.

”De britiske retailer har forstået noget, som andre ofte overser: nemlig at en webbutik har to formål. Når det gælder beklædning, bruger kunderne nemlig både nettet til shopping og til at undersøge markedet forud for offline-køb,” siger Tone Stockil.

Det fører til, at en større del af offline-salget kan ledes direktør tilbage til online-kanalen, hvilket gør samspillet meget betydningsfuldt.

Hvilken rolle spiller butikken?
Som et resultat af ”fra-web-til-butik”-effekten undersøger mange retailere nu præcis hvilken rolle de fysiske butikker spiller i flerkanals-mikset, særligt nu, hvor ”click and collect”-service bliver mere og mere populært. Click & collect dækker over salgssituationer, hvor købet foregår online, mens varen hentes på et lager.

For den samlede britiske retailhandel forudser Javelin et fald i antallet af butikker på 25 pct. frem til 2020.

”Retailere bliver nødt til at planlægge forud, forstå kundens ’rejse’ og forstå, hvilken rolle butikken spiller i denne rejse,” anbefaler Tony Stockil.

Læs også:

Potentiel bombe under e-handel i Europa

Butikkerne må forny sig

Danskerne er vilde med e-handel