Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Dansk mainstream bliver britisk highend

Højere priser i England betyder nye potentielle købere til dansk mode i midtersegmentet.
Højere priser i England betyder nye potentielle købere til dansk mode i midtersegmentet.

Dansk modetøj bliver typisk dyrere på det engelske marked, end det er i Danmark. Det skyldes, at britiske agenter arbejder med højere mark up (antallet af gange indkøbsprisen multipliceres for at få retailprisen, red.) end andre europæiske agenter. Men det er faktisk slet ikke så tosset, fortæller en engelsk agent ved torsdagens Speeddating-arrangement.

”Tag fx et dansk brand som Humör. I Danmark er det meget mainstream, men i England – fordi vi arbejder med en margin, der ligger tættere på tre end to (dvs. indkøbsprisen bliver ganget med tre i butikkerne, red.) – har vi kunnet sælge brandet ind i nogle dyrere butikker,” forklarer Darran Harris,der er medejer af og agent i London-bureauet Brand National, der blandt andre har danske mærker som Becksøndergaard og Humör under bæltet.

Større eksklusivitet
Darran Harris tilføjer, at den højere udsalgspris har den skønne konsekvens, at brandet bliver forbundet med større eksklusivitet og dermed mere eftertragtet.

”I London ligger Humör blandt andet i Selfridges (britisk stormagasin, red.),” siger Darran Harris. De danske mærker bliver blandt andet dyrere i London, fordi agenterne her tager en højere procentsats end andre steder – blandt andet fordi huslejen er så dyr.

”Vi giver 3-4 gange mere i husleje for vores showrooms sammenlignet med i Nordengland,” fortæller han.

Ni agenter & 40 brands
Ved speeddating-arrangementet fik 40 danske brands, der bejler til det engelske marked, mulighed for at møde i alt ni britiske agenter. Arrangementet blev til i et samarbejde mellem Dansk Erhverv, Modezonen og DM&T.

Darran Harris er meget fornøjet over dansk mode. Han beskæftiger sig udelukkende med herretøj, og gad godt have fået øje på et par danske brands før sine konkurrenter:

”Jeg skulle være kommet til Danmark for to år siden. Der er en masse brands, der har et godt ry i England nu, som jeg ville elske at have fået fingre i først,” siger han og fremhæver Won Hundred, Norse Projects og Libertine-Libertine.

Herretøj bliver sjovere
Han peger på, at det især på herretøjssiden er blevet sjovere at være agent i England.

”Skandinavien er altid et par sæsoner foran os, fx er hele bølgen med chinos og sejlersko først lige nået til England denne sæson,” forklarer han, men fremhæver, at der trods alt sker en udvikling:

”Engelske mænd har hidtil været meget brand-fikserede – hvis ikke forbrugerne kendte dit mærke, havde du ikke en chance. Men det er ved at ændre sig nu, der behøver ikke længere stå Armani i nakken.”

Læs også:

Rabens Saloner: Britiske agenter skal lette arbejdsbyrden

Rainbow Wave: Danskerne har stil