Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Konceptudvikling: Drop lappeløsningerne

Det er ikke altid en og samme ekspert, der kan hjælpe med både lys, lyd og indretning af din butik.
Det er ikke altid en og samme ekspert, der kan hjælpe med både lys, lyd og indretning af din butik.

FashionForum.dk har bedt en række danske eksperter om input og gode råd. Her deler Helle Katholm Knutsen, der til dagligt skriver for det internationale magasin Detail on Retail, sine tanker. Denne gang handler det om brand-design:

Mange tror, at den hellige gral er velforvaret, når man lægger sin nye butik i hænderne på en, der kan det der med at tegne butikker. Denne udvalgte er måske superkompetent, når det gælder inventar og placering af varer – men ikke nødvendigvis inden for fagområder som vinduer, façade, lys, lyd, interaktion med kunder og med kampagner, indpakning, visuelt samspil med webdesign, forandringselementer som f.eks. varierende grafik på glas osv. 



Med andre ord: hvis man vil skabe et koncept, der spiller på alle instrumenter, og ikke vil risikere, at der spilles forskellige melodier, skal man hyre en dirigent, der har et kompetencenetværk. 

Dirigenten skal kunne konceptet i søvne og være en god briefer, men han/hun skal ikke nødvendigvis være blandt de udførende.

Alle detaljer i et butikskoncept kræver unikke kompetencer og det at få forskellige fagfolk til at spille sammen er vejen til innovative løsninger. 

Der findes designere, der er fantastiske til at tolke en emballage ind i et koncept, hvor den gør konceptet stærkere, samtidig med at den har sin egen idé. Der findes designere/teknikere, der er fantastiske til at arbejde med lys som bærende element eller supplerende sansepåvirker i et koncept. Der findes kreative, der kan arbejde med vinduet som en fabelagtigt brandformidler, der samtidig har stopeffekt og muligheder for interaktion fra gaden. Der findes lyddesignere, der kan lave musik, der stimulerer købelysten eller udtrykker brandidentitet/DNA. 



Men de færreste af disse kompetente mennesker kan det hele. Hvis man har styr på sit koncept og er god til at briefe og planlægge, komplicerer det ikke processen, at der er flere “musikere”. Tværtimod kan der opstå interessante synteser, når vidt forskellige fagfolk mødes og befrugter hinanden. 

Helt galt går det, når et butikskoncept, der er blevet lidt træt, får selskab af nogle plancher fra den nyeste reklamekampagne, der skal pifte det hele op og overhovedet ikke hænger sammen med noget andet i butikken. Det er spild af penge, og det er langt bedre at lade det trætte koncept hvile i fred, indtil man har kræfter til at gøre tingene ordentligt. Lappeløsningen skaber kun rod og forvirring.

Læs også:

God karma skaber sorte bundlinjer

Retailekspert: Dræb kollektionens guldkalv