Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Tre gode råd til den nystartede virksomhed

Hvad bør man overveje som ny modevirksomhed på det danske marked i dag? Dansk Detail giver svaret.
Hvad bør man overveje som ny modevirksomhed på det danske marked i dag? Dansk Detail giver svaret.

Drømmen om at starte egen butik eller brand blev skubbet et godt stykke ud i fremtiden, da krisen satte ind. Men man kan sagtens komme i gang, hvis bare man sørger for at forebygge, siger Jens Birkeholm, der er direktør for Dansk Detail, til FashionForum.dk.

Han peger her på tre områder, du som nystartet virksomhed – eller gammel i gårde – bør have for øje:

1. Finansiering

Finanskrisen viste, at nystartede virksomheder ikke havde styr på deres finansiering.

”Designere er kreative mennesker, men det er ikke det samme som, at de har forudsætninger for at drive butik," understreger Jens Birkeholm og tilføjer:

”Det er derfor vigtigt, at virksomhederne prioriterer at investere i ansættelse af folk til det finansielle arbejde”.

2. Vareindkøb

En anden vigtig overvejelse er vareindkøb. Jens Birkeholm ser en tendens til, at nye og mindre virksomheder simpelthen køber for meget ind. De bruger en stor andel af deres indkøbsbudget i starten af året på messerne – hvor de større virksomheder af erfaring holder igen. Det er et problem, når en udfordring som finanskrisen rammer, og butikkerne ikke kan sælge deres varer.

3. Nøgletal

Desuden anbefaler Jens birkeholm virksomheder at gøre sig overvejelser om butikkens nøgletal. De kan bruges som indikator på, hvordan går det med butikken. Det skaber et overblik og et fokus. 

Sigt efter midtersegmentet
Jens Birkeholm sit billede på det danske marked i dag:

”Der hersker stadig en choktilstand hos de danske forbrugerne. Det betyder, at forbrugerne vælger midtermarkedet – det er salg af basistrends til et bredt udbud til fornuftige priser. Derfor sats på at ramme midtermarkedet. Det er et konkurrencedygtigt marked – med plads og muligheder.”

Hvis Jens Birkeholm skal trække noget godt ud af krisen er det, at man som ny kan bygge sin virksomhed op omkring læren af krisen, samt inddrage andres erfaringer ind i egen struktur.
Læren til de nye er her:

”Lad være med at trække beslutningerne, tag beslutningerne hurtigt. Forberedelse er kodeordet”, understreger Jens Birkeholm til slut.