Eksport: En spredt indsats er en ligegyldig indsats
Konsulent Bianca Hegedüs mener ikke, man skal satse på 'mange bække små', når det kommer til eksport.FashionForum.dk har bedt mode- og brandkonsulent Bianca Hegedüs tage stilling til, hvilke faktorer der er vigtigst, når det handler om eksport.
Hun havde følgende at sige til den sag:
"Ordrebøgerne er ved at være lukkede til den kommende AW 11-sæson, og mange har måttet kæmpe til stregen for at nå de optimistiske forventninger, der lå i kortene.
Optimisme er det, der har været brugt meget energi på at formidle, men kendsgerningen er at det ude hos kunderne ikke har slået igennem endnu.
Det, jeg ser, er et rystet detailmarked, hvor jagten på sikkerhed i varesortimentet, har kostet mange mindre brands livet, og både nedgang i ordrestørrelse og tab af kunder for de resterendes vedkommende! Et fænomen som har præget det danske marked især.
Detailleddet i Danmark leder efter det gyldne fem-benede lam, men er ikke villige til at betale prisen. Det er vigtigt for mig at bemærke, at det er der som sådan ikke noget underligt ved, når omsætningen i butikkerne vakler, og dækningsbidraget ligger lavere end nogensinde.
Hvad gør den kloge så? Nogle mener, at en ordre er en ordre, uanset hvor i verden den stammer fra. Men er det en farbar vej, hvis man vil langtidssikre sit brand og ikke mindst fastholde dens position i et globalt perspektiv?
Nej det er det ikke, må være mit svar! En eksportstrategi er ikke at sælge løs til hvem som helst, det er jo bare eksport uden strategi!
At analysere sit brand og dets potentiale i et ukendt marked, er en forudsætning for succes. Det at vide lige nøjagtig med hvilket forventet resultat, man bruger energi og ikke mindst ressourcer på at etablere sig i et marked, er et minimumskrav for at have en chance for succes. Et grundigt forarbejde, en stor intern indsats, sammen med de helt rigtige partnere, krydret med en forståelse og respekt for lige netop det markeds individuelle særpræg.
I livsstilsbranchen er netop det at kende behovet på et marked, hele essensen. Vi lever af at udvikle de smukkeste produkter, men det er der mange, der gør også lokalt på et eksportmarked. Derfor er en spredt indsats for mig at se en ligegyldig indsats! Det kan være, at det luner her og nu, men det er ikke en strategi, der sikrer fremtiden.
I den forbindelse vil jeg også fremhæve, at ethvert nyt marked kræver en individuel betalings -, kundeservice- og ikke mindst PR-strategi! Alt sammen ressourcer, der skal betragtes som investeringer, når man tager tilløb til eksport, og en investering skal jo helst komme igen – i form af vækst og loyale kunder.
Derfor vil jeg konkludere med at sige, at de brands, der har valgt at træde uden for det danske hjemmemarked og dyrke deres eksportrelationer, samt knytte partnere og kunder tæt til organisationen, har oplevet en forsigtig fremgang og evner at holde skindet på næsen. Måske gør mange bække små en stor å i andre brancher, men i vores branche gør mange bække primært en kæmpestor mudderpøl!
Derfor: Skab relationer, få kendskab og sæt fokus på det marked, der har relevans for dit produkt, og ikke på markeder, som andre fortæller har fremgang, og gør det grundigt og vedholdende – husk det tager tid!"
Bianca Hegedüs er direktør for konsulentvirksomheden Hegedüs Creative Consulting, der med en lang række af danske mode- og livsstilsvirksomheder i kundekartoteket hjælper til vækst. Bianca Hegedüs har tidligere blandt andet været kreativ chef i Magasin, designchef i Red//Green og Marketingchef hos Skagen Designs. FashionForum.dk har mødt den skarpe konsulent, der i en interviewrække vil dele sine egne betragtninger fra den danske og den internationale modebranche – uden at pakke sine holdninger ind i vat.