Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Strømlinet Georg Jensen ekspanderer østpå

Ulrik Garde Due, adm. direktør i Georg Jensen, løfter sløret for koncernens ekspansionsplaner.
Ulrik Garde Due, adm. direktør i Georg Jensen, løfter sløret for koncernens ekspansionsplaner.

Georg Jensen vendte i 2010 et bragende underskud til et flot overskud. Virksomheden, der blødte sig gennem krisen og afsluttede 2009 med et underskud på -128 mio. kr. efter skat, fik vendt de røde tal til sorte og forlod 2010 med et lille nettooverskud på otte millioner.

Derfor er det også en stolt Ulrik Garde Due, adm. direktør for Georg Jensen, FashionForum.dk taler med:

”Vi har fået lagt et rigtig godt fundament for at skabe en virksomhed med sund økonomi og gode muligheder for fremtidig vækst. Vi har en god base nu,” forklarer han.

Flere medarbejdere – uændrede lønomkostninger
Ulrik Garde Due fortæller, at organisationen blandt andet har brugt de seneste år på at restrukturere virksomheden, blandt andet er der skåret ind til benet i koncernledelsen.

”Vi har fået en mere strømlinet organisation på plads, som kan supportere fremtidig vækst. Det kommer til at udvikle sig, så vi får endnu bedre ressourcer,” forklarer han.

I løbet af 2010 blev der føjet yderligere ca. 70 ansatte til Georg Jensen (der nu tæller i alt ca. 1.330 personer), men koncernen har ikke desto mindre i samme periode kunnet bevare lønomkostningerne uændrede.

Dette skyldes, at størstedelen af de nye Georg Jensen-kolleger er ansat på virksomhedens fabrik i Thailand – simpelthen for at efterkomme den stigende efterspørgsel. Således er rundt regnet 10 mio. kr. flyttet fra lønninger i moderselskabet, hvor der er blevet skåret til, til lønninger i produktionsleddet.

Stigende efterspørgsel
Netop den stigende efterspørgsel er et område, Ulrik Garde Due holder et vågent øje med.

Koncernens omsætning steg med knap 80 mio. kr. til 847 mio. kr. sidste år, blandt andet fordi Georg Jensen med stort held har satset på at tilpasse sortimentet. Således er fokus lige nu også på at prioritere, hvor der skal sættes ind for at skabe fortsat vækst.

”Vi har haft et stærkt 2010, fordi vi har fundet en god balance med sunde varelagre og ikke mindst de rigtige varer på lager. Det, der bliver vores største udfordring nu, er at forstå, hvordan vi skal prioritere de mange muligheder, der er for fremtidig vækst,” forklarer Ulrik Garde Due.

Fokus på ekspansion
Det seneste år har Georg Jensen lukket en række af brandets urentable butikker. Men der er ikke desto mindre stadig gang i ekspansionen. I år er det særligt i Kina, der satses. Her åbner Georg Jensen en god håndfuld butikker, så der gerne skulle være ni franchises at finde, inden årets udgang.

”Vi har godt udgangspunkt i Kina, vi er allerede godt i gang,” fortæller direktøren, der forventer, at Georg Jensen åbner 10 nye butikker over hele verden i år – og heraf altså langt flertallet i Riget i Midten.

Godt øje til emerging markets
Men direktøren har også et godt øje til både Rusland og Mellemøsten, hvor det – som i Kina – handler om at finde gode franchisepartnere i stedet for selv at bruge ressourcer på at udrulle brandet.

”Rusland er et emerging market, hvor vi nok ikke går ind og laver operation selv. Vi er ved at undersøge Rusland som marked og finde den rigtige partner,” siger Ulrik Garde Due, der forventer at åbne første russiske franchisebutik næste år.

Selvom Ulrik Garde Due holder et vågent øje med potentielle nye markeder, kerer han sig nu også stadig om at pleje virksomhedens eksisterende markeder. Det fortæller direktøren afslutningsvis til FashionForum.dk:

”Vi fortsætter ekspansionen i vores eksisterende markeder. Både USA og Europa. Vi har lige renoveret vores flagship i London, og jeg er virkelig glad for og stolt af vores danske hjem på en af verdens bedste forretningsstrøg (Bond Street, red.). Den butik skal hjælpe til at repositionere vores brand i England, som er et virkelig vigtigt marked for os.”