Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Faldende tøjpriser i USA får ingen danske konsekvenser

Tøj er blevet billigere i USA, men de danske detailhandlende fastholder prisniveauet.
Tøj er blevet billigere i USA, men de danske detailhandlende fastholder prisniveauet.

I februar blev tøjet i de amerikanske butikker ifølge WWD.com knap en procent billigere.

For forbrugerne var dette en god nyhed efter prisstigningerne i januar. Disse stigninger var forårsaget af det øgede inflationspres, som butikkerne mærkede i forbindelse med de historisk høje priser på bomuld.

Modsat i USA fastholder de danske detailforhandlere imidlertid deres prisniveau på beklædning. En af årsagerne til det skal findes i den hårde konkurrence de danske butikker imellem.  Butikkerne tør simpelthen ikke hæve priserne, siger Jens Birkeholm, adm. direktør for brancheforeningen Dansk Detail til FashionForum.dk.

”Det danske marked er ikke klar til prisstigninger, da forbrugernes adfærd stadig bærer præg af finanskrisen,” påpeger han videre og understreger:

”Forbrugerne kan ikke tåle prisstigninger, som det ser ud nu.”

En af årsagerne til prisfaldet på beklædning i USA er eftervirkningen af de stigende priser på brændstof og madvarer, skriver WWD.com. Det smitter nemlig af på forbrugerne, som skærer ned på køb af modetøj, hvilket atter betyder, at butikker er nødsaget til at sætte prisen ned, hvis de ville bibeholde deres salg.