Det skandinaviske herretøjs særegne udtryk kan sagtens gøre sig internationalt – i hvert fald hvis man skal tro en ny reportage fra det amerikanske branche- og modemagasin WWD (Women’s Wear Daily).

Her beskrives en række skandinaviske brands, der alle har det tilfælles at de ”holder tingene simple”. Looket handler om ”at fokusere på det man er god til” og er samtidig afslappet, sæsonløst og med gamle klassikere som omdrejningspunkt. Alle de skandinaviske mærker beskrives indgående; med ophavsmænd, koncept, produktionssted og eventuelle specielle kvaliteter.

Artiklen beskriver blandt andet det danske brand Andersen-Andersen, der udspringer af parret Cathrine Lundgren Andersen og Peter Kjær-Andersen. De laver en gammel sejler-inspireret sweater i en opdateret version med produktion i Herning.

Også det etisk-producerede badetøjsmærke North, der laves af Marie Louise Brangstrup Schmidt og Jesper Schmidt, skriver WWD om. Der fokuseres samtidig også på svenske brands som Blk Dnm, startet af Johan Lindeberg, Svensson Product, med base i Malmö og fokus på denim, skjorter, strik og sko, samt svensk/franske Ron Dorff.

Læs artiklen her.