Cottonfield kunne i weekenden fejre 25-årsjubilæum med en relancering af det gamle danske brand. FashionForum.dk fangede produktchef Daniel Larson til en kommentar for at høre mere om Cottonfields udvikling siden grundlæggelsen i 1986. 

”Cottonfield startede i 1986 i Danmark og var tænkt til mænd i 20-30-årsalderen. Kollektionerne har fra starten været afslappede med mange farveindslag og i så stor udstrækning som muligt været lavet i naturmaterialer,” siger han om den spæde start, inden han fortsætter:

”Cottonfield har altid været forbundet med et aktivt liv med en hel del sportsreferencer i prints, grafik og farver samt del styles som fx polos og rugbys. I 80’erne og 90’erne var Cottonfield et populært mærke blandt unge på skoler og universiteter i de skandinaviske lande,” fortæller Daniel Larson.

Ungdommen skal genfindes
Og netop de unge kunder var Cottonfields fokus fra start, hvor man især fokuserede på de 20-30-årige mænd. Men med nye tider kommer ny udvikling – der dog ikke helt var i Cottonfields favør:

”I starten og midten af 00’erne voksede Cottonfield sig stærk i Benelux. Det ledte dog også til et lidt mere utydeligt udtryk, med forskellige retninger for det skandinaviske og det hollandske marked. På samme tid havde vi i Skandinavien svært ved at få nye unge kunder og fulgte i stedet med vores oprindelige kunder. På den måde blev vi mere modne i vores udtryk, end vi havde planlagt. Vi er nu inde i en fase, hvor vi ønsker at genvinde vores oprindelige position, og samtidig vækste på de markeder, vi i dag er aktive på,” siger Daniel Larsson, der peger på brandets jubilæum som et godt tidspunkt at gennemgå en forvandling på.

”Vi er i gang med en temmelig stor fornyelse af Cottonfield, så vi kan komme tilbage på sporet. I den proces er det naturligt at tage et godt og grundigt kig i bakspejlet og så arbejde med det, man har gjort godt historisk, men på en opdateret måde. Og så er vi heldige, at vi netop dette år fejrer 25-årsjubilæum. Dermed er der en naturlig årsag til at fremhæve dette med en "Heritage"-kollektion, der bygger på tidligere sæsoners bedst sælgende styles, farver og grafikker,” siger han.

Vil være førstevalg igen 
Daniel Larsson er ikke i tvivl, da snakken falder på fremtiden. Øget markedsføring og opmærksomhed om jubilæet skal være med til at gøre kunderne – både nye og gamle –  opmærksomme på relanceringen.

”Vi har en udfordring i at få butikker og kunder til at mærke, at der er sket en forandring i kollektionerne – især på de markeder vi har været på i lang tid. Derudover er der mange i vores målgruppe som stadig ikke kender til os, men som vi mener har stort potentiale for at blive nye kunder,” siger han. 

Og derfra er målet klart, slutter han:

”Vi skal være førstevalg for butikker og kunder, når de er på jagt efter casual tøj med små ekstradetaljer.”

[[addon]]