Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

God karma skaber sorte bundlinjer

Det handler om fokus på de andres liv og den indbyggede gave, der ligger deri, siger Helle Katholm Knutsen.
Det handler om fokus på de andres liv og den indbyggede gave, der ligger deri, siger Helle Katholm Knutsen.

FashionForum.dk har bedt en række danske eksperter om input og gode råd. Her deler Helle Katholm Knutsen, der til dagligt skriver for det internationale magasin Detail on Retail, sine tanker om god kundekarma:

Man behøver ikke være buddhist for at forstå begrebet “karma”. Det betyder ganske enkelt, at der er en sammenhæng mellem årsag og virkning – at alt vender tilbage. Undtagen kunderne.

I de fleste tilfælde høster man, hvad man sår. Der findes naturligvis undtagelser, ikke mindst i miljøer præget af iskold konkurrence, hvor et smil til verden svarer til at tabe ansigt. Som børn overøses vi med opmærksomhed, og som voksne længes vi efter den, men af en eller anden grund glemmer vi ofte, at alle gode cirkler starter med at give.

Venlighed og ægte interesse for andre mennesker er en kvalitet, der tiltaler langt de fleste uanset alder, køn, kultur, indkomst, tro osv. Ideen om service, at tjene hinanden, er lige så gammel som civilisationen, og det at opføre sig ordentligt har altid været hjertet i god service. At have øjenkontakt, lytte, observere, vise ægte imødekommenhed, involvere sig i processen, vise respekt – at kende koderne.

Der er hele tre gode grunde til, at det betaler sig at tage disse for nogle lidt gammeldags begreber med på arbejde:

– Kunderne elsker opmærksomhed, og der findes formentlig ikke en stærkere loyalitetsskaber end en personlig relation baseret på genkendelse, indsigt og respekt.

– Kunder, der får følelsen af at blive set og betyde noget, køber mere og med større glæde – og fortæller vidt og bredt om oplevelsen.

– Sælgere, der gør kunder glade, får (oftest) smil og taknemmelighed retur. Ren karma.

Med andre ord; hvis du vil sælge mere og have flere kunder, der kommer gang på gang og samtidig have medarbejdere, der belønnes med andet end ussel mammon, så skal du sikre dig, at din butikspersonale er “ordentligt opdraget”.

Faktum er, at man ved at praktisere venlighed, kan tage toppen af stressede og følelsesmæssigt intense situationer. Venlighed smitter ganske enkelt. Og kunder elsker at opleve, at de betragtes som mennesker – ikke kun som kreditkort.

Det er en rigtigt dårlig idé at ansætte lærere, der ikke bryder sig om børn. Det samme gælder for sælgere/ekspedienter, der ikke bryder sig om kunder. Men er de i virkeligheden bare optaget af sig selv, fordi de føler sig ensomme ligesom kunderne, der ikke få opmærksomhed? Det hele handler om gode eller onde cirkler.

Det handler om fokus på de andres liv og den indbyggede gave, der ligger deri. Det meste af tiden. Det handler om at skabe rammer, der får personalet til at se værdien i at være ordentlige mennesker.

LÆS OGSÅ:

Du skal vide ALT om din butik

Dræb kollektionens guldkalv