Naja Lauf har kunderne i ryggen
Danske Naja Lauf står nu igen med en solid forretning og masser af støtte fra trofaste kunder.Naja Lauf vil vokse. Men ikke så hurtigt, at remmer og tøj ikke holder til det.
Efter flere år med tocifret millionomsætning, satte en investor med grimme bagtanker for få år siden en stopper for Naja Lauf, der startede sit brand i 2000. Designeren mistede indflydelse på kollektionernes udtryk, efterhånden som investoren ville have mere at skulle have sagt, og det endte med, at Naja Lauf forlod den virksomhed, hun selv havde stablet på benene – og som for øvrigt stadig bar hendes navn. Efter få sæsoner måtte brandet Naja Lauf dog erkende, at der ikke var det samme salg uden personen bag navnet ved roret, og virksomheden gik ned.
Ejerskab over eget navn
Herefter tog Naja Lauf ejerskab over sit eget navn igen og startede op i det små:
”Mens jeg gik og tænkte på, hvordan jeg kunne tænke mig at fortsætte mit brand, lavede jeg små serier i eget regi for at bevare kontakten til kunderne,” fortæller designeren til FashionForum.dk.
Men en dag kom en privatkunde med et godt forslag:
”En af mine kunder, sagde til mig: ”Er vi ikke så mange, der ønsker, at du laver dit brand igen, at vi kan investere i dig?” Jeg vidste ikke helt hvordan det kunne gøres, så jeg sad længe med min revisor og advokat – og skrev ud til de privatpersoner, der var kunder.”
Crowd-finansiering er klogt
Og så var der dannet et aktieselskab. Med hjælp fra en lang række trofaste fans fik Naja Lauf sat blus under kedlen igen, men klog af skade lod hun dog ikke i denne omgang investorerne sidde med aktiemajoriteten. De 40 kvinder – og ivrige tilhængere af Naja Laufs design – har investeret i B-aktier og crowd-finansierer således brandet samtidig med, at de fungerer som ambassadører. Selv har designeren alle A-aktier og på den måde fuld kontrol over virksomheden. Og hun vil gerne nå hele verden med sit design, men det skal foregå i et tempo, hvor hverken bank eller investorer tager magten:
”Jeg skal styre ekspansionen. Jeg er meget omkostningsbevidst, det hele skal hænge sammen. Man skal ikke bruge penge, man ikke har,” siger hun og forklarer, at hun ikke har nogen intentioner om at låne sig til vækst.
”Den risikosituation vil jeg ikke sætte mig selv i . Jeg væbner mig med tålmodighed, og så må det hellere ske langsomt og kontrolleret.”
Tilbage til essensen
Lige nu sidder Naja Lauf alene i kontorerne i Klampenborg – efter at have haft syv ansatte i sin tid med investor i ryggen – og kollektionen i dag er også kun en femtedel så stor, som den var i de fede år, men det går den rigtige vej – og sådan skal det nok fortsætte:
”Store kollektioner duer ikke med lille indtjening. Det er en udfordring, men også inspirerende sådan at skære ind til benet. Min intention er, at jeg skal vokse og bygge et team op om mit brand igen. Jeg skal ikke lave små eksklusive ting. Jeg vil gerne ud i verden,” siger Naja Lauf, der selv understreger, at hun med uddannelse fra TEKO i Herning – men dog også fra Esmod i Paris – er kommercielt opdraget som designer.
Rammer bredt
”Jeg vil gerne lave nogle produkter, der kommer ud til mange mennesker, og som mange bliver glade for og har længe i deres garderobe. Jeg har et produkt der kan ramme bredt – også globalt,” siger designeren, der blandt andet har fået forespørgsler fra potentielle kinesiske kunder. Men netop fordi al vækst skal ske kontrolleret, bliver det ikke lige foreløbigt, at Naja Laufs design bliver at finde på bøjlerne i Beijing.
”Jeg tænker globalt og nyder at producere og handle med en stor del af verden. Det her step tilbage er en tålmodighedsprøve for mig. Det er udfordrende og kræver kreativitet ikke kun på kollektionerne men også finansielt og det er en sund øvelse. Jo mere omkostningsbevidst jeg er, desto flere penge har jeg også på sigt at vokse for.”
Naja Lauf er netop nu i gang med indsalget af efterårskollektionen, der består af beskedne 20 bøjler.
LÆS OGSÅ:
Portræt – Wackerhaus leder efter investor med CBS i blodet