Bæredygtighed er nu på vej mod endnu mere standardisering. I mange år har firmaerne stået alene, og der har været produceret en stor mængde overlappende muligheder for at reducere modebranchens sociale og miljømæssige aftryk. Men nu har en gruppe af internationale brands, nonprofit organisationer samt ”The Environmental Protection Agency” sammen dannet ”The Sustainable Apparel Coalition”. Det skriver Women’s Wear Daily.  

Koalitionen begynder at teste et indeks der kan måle bæredygtighed i tøj- og skobranchen allerede næste måned. Indekset forventes at munde ud i et mærke, der kan hjælpe kunderne med at forstå udledningen forbundet med deres tøj- og skokøb, fra kul- og gasudledningen, over brug af kemikalier til arbejderes forhold på fabrikkerne. 

Gruppen er ledet af Patagonia, men en lang række internationalt kendte mærker er med. Blandet er Gap Inc., H&M, Levi Strauss & Co., Adidas, Nike samt The Environmental Defense Fund en del af koalitionen, der ved grundlæggelsen tæller 32 medlemmer. 

Der betales for medlemskabet, og pengene bruges til at koordinere arbejdet mod mere bæredygtighed samt at hyre konsulenter. Der er en uformel struktur, med arbejdsgrupper på forskellige områder, der efterfølgende rapporterer tilbage til koalitionen på møder der falder kvartalsvis. 

”Alle er gået ind i det her fastlagt på at arbejde sammen for at udvikle dette værktøj, uden at arbejde for andre personlige behov. Der er ikke andet business at diskutere,” siger Rick Ridgeway, formand for koalitionen og vicepræsident for Patagonias miljøarbejde. Han forklarer videre at indekset kan ende med at blive et bæredygtighedsmærke, der kan lade kunder bruge deres smartphones i butikkerne, og på den måde finde ud af alt om et produkts bæredygtige aspekter. 

Indekset er baseret på ”Outdoor Industry Association’s Eco Index” samt ”Apparel Environmental Design Tool” der er udviklet af Nike.