Høje etableringsomkostninger sætter bremsen i butikskæderne Monki og Weekdays ekspansion.

”Det har kostet mere, end vi havde regnet med,” siger adm. direktør for H&M Karl-Johan Persson. H&M købte Fabric Scandinavia, der driver både Cheap Monday, Weekday og Monki og tjente første år 67 mio. svenske kroner med en omsætning på 250 mio. svenske kroner. Det skriver Dagens Handel.

I regnskabsåret, der sluttede efterår 2009, var overskuddet dog svundet til 10 mio. svenske kroner, selvom omsætningen i samme periode næsten blev fordoblet.

H&M ønsker ikke at oplyse tallene for det seneste år, men direktøren konstaterer, at han ikke er tilfreds med lønsomheden. Han afslører dog, at kædernes etableringsstrategi vil ændre sig i nærmeste fremtid:

”I år bremser vi ekspansionstakten og koncentrerer os om lønsomheden,” siger han til Dagens Industri.

Monki og Weekday havde ved seneste regnskabsaflæggelse 67 butikker, et tal, der lå på blot 20 butikker, da H&M købte Fabric Scandinavien.