Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Østeuropa er klar til dansk nethandel

De danske netbutikker kan få en stor bid af vækstmarkederne, hvis de tør
De danske netbutikker kan få en stor bid af vækstmarkederne, hvis de tør

Danske netbutikker spilder kræfterne i Skandinavien. Guldet ligger i Østeuropa, mener netbutikkernes brancheforening, som rusker op i netbutikkerne for at få dem i gang på de øst­europæiske vækstmarkeder. Det skriver Business.dk.

Der lægges internetkabler i den østeuropæiske muld som aldrig før, og det giver dansk nethandel ekspansionsmuligheder og chancer for international succes. De danske netbutikker er blandt verdens mest udviklede, og de er i fuld gang med at etablere sig i Tyskland, Norge og Sverige. Men deres satsning på nærmarkederne er for provinsiel og uambitiøs i længden. Der er flere penge og større muligheder for vækst, hvis de springer på den østeuropæiske internetudbredelse, mener Annette Falberg, direktør i Foreningen for Distance- og Internethandel, FDIH.

»Vi bør kigge lidt mindre mod Skandina­vien og Tyskland, for her er der stor konkurrence allerede. I stedet skal vi fokusere på at erobre det voksende marked i Østeuropa. Men det kræver selvfølgelig, at vi rubber neglene og har modet til at kaste os ud i det,« siger hun.

Den analyse er hun ikke ene om.

»De danske e-handelsvirksomheder fokuserer typisk på Nordeuropa, men der kan være god grund til at løfte blikket og se længere ud i verden, hvor der er markeder med langt højere vækst. Det er vigtigt at etablere sig nu, hvor man kan få en fordel som first mover,« siger Mie Stryg-Madsen fra Deloitte.

I mange lande uden for Vesteuropa og USA stiger velstanden, og middelklassen opnår købekraft med stor hast. Deloitte anbefaler i en ny rapport, at detailhandelen i Vesteuropa dropper nærmarkederne og satser massivt med en klar strategi i de nye vækstøkonomier.

Foruden forventet økonomisk vækst vil internethandlen utvivlsomt vokse eksplosivt i Østeuropa de næste mange år. Andelen af husstande med bredbåndsforbindelse er i Polen vokset fra 22 til 57 procent fra 2006 til første kvartal i 2010, og stigningen er tilsvarende i mange af de øvrige østeuropæiske lande. Det viser seneste opgørelse fra Eurostat.

Fra den tidligere østblok bekræfter danske repræsentationer over for Berlingske Business, at nethandlen er i stor fremgang.

»Markedet for e-handel boomer, og der er gode chancer for, at danske virksomheder kan slå igennem her,« siger Ewa Lubiejewska-Kemajou, kommerciel rådgiver ved den danske ambassade i Warszawa.

Hun fremhæver, at antallet af netbutikker i Polen er næsten fordoblet på tre år og udgør nu cirka 7.000.

I Tjekkiet er billetter, elektronik og tøj blevet udbredte varegrupper i internetbutikker, og andelen af nethandlende tjekker er vokset fra fem til 25 procent de seneste fem år, oplyser den danske ambassade i Prag.
Omsætning på 40 mia. kr. på nettet

De danske netbutikker kan få en stor bid af vækstmarkederne, hvis de tør, da de har en række fordele, mener Annette Falberg, FDIH.

»Vi har styr på leveringen og høj service, og vi kan drage fordel af, at vi har flere års erfaring end konkurrenterne på de nye markeder,« siger hun og tilføjer, at det økonomisk vil kunne betale sig for nogle netbutikker at sende varerne direkte fra Danmark til de østeuropæiske forbrugere, mens det for andre – afhængig af varegruppe – giver mere mening at flytte både lager og kundeservice til udlandet.

I Danmark rundede internetbutikkernes omsætning 40 milliarder kr. i 2010, og de har cirka 12-14 procent af den totale omsætning i detailhandelen.

Kilde: Business.dk.