Mellemøsten - det næste store eksportmarked
Det er en helt forkert opfattelse, at situationen i Mellemøsten er for politisk til dansk mode.Der er ikke noget nyt i, at danske virksomheder etablerer sig i Mellemøsten. Således har fx Bestseller åbnet 72 butikker i løbet af de seneste otte år i Libanon alene. Men også den danske accessories-virksomhed Evita Peroni kan betegnes som en særlig succes.
Jose Valinas er salgs- og franchisechef for Evita Peroni i Mellemøsten, brandet har fire butikker alene i Libanon, og han fortæller, at ekspansion i regionen typisk sker som franchise:
”Hele brandkonceptet i Mellemøsten er, at der er mange meget store retailgrupper. Især Dubai og Abu Dhabi er brandmekkaer, og hvor det i gamle dage var i USA og Vesteuropa, man skulle være til stede, er Mellemøsten nu ved at blive et nyt marked. Spørgsmålet har været, hvordan vi bedst kunne fremhæve og fastholde vores franchisekoncept med en stor partner,” fortæller Jose Valinas til FashionForum.dk.
Stærk franchiseorganisation
Her har Danmarks ambassadør i Libanon Jan Top et godt råd, han fortæller nemlig, at Libanon har en meget stærkt franchiseorganisation:
”Organisationen Lebanese Franchise dækker hele den arabiske verden og Nordafrika. De libanesiske franchisetagere er dynamiske, og vi (på ambassaden, red.) kan formidle ind i de rette sammenhænge,” fortæller Jan Top, der videre kan stille interesserede i kontakt med de rigtige personer.
Og Jose Valinas fra Evita Peroni understreger da også, at det personlige møde er det bedste. Evita Peroni undersøger netop nu markederne i Bahrain og Kuwait men kan allerede købes i bl.a. De Forenede Arabiske Emirater, Qatar og Libanon.
Fat om Mellemøsten
At Libanon er et godt sted at starte sine mellemøstlige forretninger, hersker der ikke nogen tvivl om for Jan Top, der til FashionForum.dk videregiver følgende råd:
”Beirut er et godt sted at starte, hvis man gerne vil have fat om Mellemøsten som marked. Det gør det nemmere, at libaneserne på den ene side agerer og tænker som danskere og europæere, og på den anden side har det arabiske med,” forklarer han og fortsætter:
”De veluddannede libanesere har gode sprogkompetencer, og det er en kæmpe fordel, hvis man gerne vil etablere sig. Det betyder, at du kan få lokale medarbejdere på meget højt niveau, fordi de er højtuddannede og taler godt engelsk. Man behøver altså ikke have mange dyre, danske medarbejdere tilstede, for de lokale kan drive det frem. Det møder du ikke i resten af Mellemøsten.”
Springbræt til Syrien
Derudover kan en opstart i Beirut være en god forbindelse til yderligere at starte op i resten af Mellemøsten, og ambassaden står gerne klar med bistand.
”Vi kan hjælpe med at finde de rigtige partnere til en lancering af et nyt mærke, skabe kontakt etc. Vi er skrappe til at sikre omtale bredt i de rigtige magasiner og aviser, og det er helt afgørende for moden i Beirut. Derudover kan vi udarbejde markedsanalyser, hjælpe til med rekruttering og yde eksportteknisk og strategisk rådgivning. Beirut er et godt ’hop’ til fx Syrien af flere grunde: der er kun to timers kørsel til Damaskus, og atter to timer derfra til Jordan. Fordi du har den store turisme fra Golfen, får du også opmærksomhed og købekraft derfra. Golflandene ser Beirut som deres fristed.”
Misopfattelse af Mellemøsten
Afslutningsvis understreger ambassadøren, at man ikke skal være bange for, hverken at Mellemøsten er for politisk eller for uoverskueligt.
”Der er en misopfattelse af Mellemøsten som marked, men man kan sagtens komme udenom de faktorer, der umiddelbart kan virke besværlige. Er man først tilstede i Libanon, er det langt nemmere, end det ser ud til på afstand.. Efter tegningesagen er danske firmaer blevet mere forsigtige med at brande Danish design. Det var tidligere i sig selv et brand. Men man er trods alt mindre bekymret for det i dag end for fire år siden.”
LÆS OGSÅ:
Netværk og tradition er nøglen til succes i Israel
Mellemøsten – modebevidst og købedygtig