Den eksplosive udvikling i e-handel når nu et nyt, spændende stadie, hvor man som butik eller brand kan oprette en shop-in-shop i virtuelle stormagasiner. Tendensen viser, at butikker og brands ikke kun skal sælge sine varer fra én netbutik, men sprede sine produkter i flere salgsnetværker online – som vi kender det fra den fysiske verden.

Blandt de helt store spillere inden for netbaserede stormagasiner er den engelske e-butik, ASOS’s Marketplace og søgegiganten Google’s Boutiques. Senest har vi også set lanceringen af LazyLazy.com herhjemme.

Boutiques.com

Google åbnede for blot tre måneder siden modebutikken Boutiques, der ifølge Google selv tilbyder en personlig shoppingoplevelse ved at lade den besøgende “opdage” mode og stil gennem en hel hær af butikker. Butikkerne er lavet af kendte, stylister, designere og bloggere. En af de mest berømte bloggere, Susanne Lau fra StyleBubble, blev for eksempel betalt af Google for at sætte hendes egen kuraterede butik op på Boutiques inden lanceringen.

Google bruger en nyudviklet visuel søgeteknik på Boutiques, som betyder, at når du er logget ind som bruger, vil Google langsomt indlære dine stilpræferencer, og efterhånden som Google lærer dig bedre at kende, vil den give dig bedre og mere præcise forslag til dit klædeskab.

Læs resten af indlægget her.

Blogindlægget er skrevet af Rina Hansen, konsulent i Retail Institute Scandinavia. Retail Institute Scandinavia er et konsulent- og videnshus med fokus på detailhandel og forbrugeradfærd. Læs flere blogindlæg på www.retailblog.dk.

Foto: ASOS Marketplace