Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Danske Robelind: Vi bruger krudtet i Berlin

Det nystartede danske brand Robelind satser på udlandet.
Det nystartede danske brand Robelind satser på udlandet.

Lige i midten på CPH Vision-messen stod et helt nyt dansk brand med deres allerførste kollektion. Men modsat en række af de brands, der fremviser første forsøg på årets messe, er designerne bag Robelind, Karina Nordvi og Dorte Bagger, hverken nyuddannede, purunge eller uprøvede.

”Vi har kendt hinanden i 30 år, og vi mødte hinanden i ungdomsklubben,” fortæller Karina Nordvi, der selv bærer tøj fra brandets allerførste kollektion – yderst en grå jerseykappe med rigeligt plads til store armbevægelser.
[[addon]]De to designere bag Robelind kender hele modebranchens fødekæde. Karina Nordvi har arbejdet mere end femten år i branchen – heraf fem år hos Designers Remix og Dorte Bagger har blandt andet været chefdesigner hos det norske brand Boheme Europe.

Men nu er planen at skabe et holdbart brand, hvor de to kvinder selv bestemmer:

”Det her er vores sidste job. Vi klarer selv det hele, vi ved jo fra tidligere jobs, hvordan produktionen foregår,” siger Dorte Bagger. Hun står for produktions- og indkøbsdelen af butikken, hvor Karina Nordvi klarer salg og marketing.

Selvom de – med egne ord – har en fetich for dyre metervarer, har de valgt at holde priserne tilgængelige, en Robelind-kjole havner på mellem 600-900 kr. i butikkerne, og det er helt bevidst:

”Vi kunne sagtens ’lave det nye Annhagen’, vi er glade for lækre og dyre materialer, men det duer bare ikke i dette økonomiske klima, ” siger Dorte Bagger, og Karina Nordvi supplerer:

”Og så vil vi også gerne lave tilgængelig mode.”

Robelinds første rigtige kollektion lander i butikkerne til sommer, men de to designere har lavet en smule, der kan leveres straks – og den smule er havnet i butikker i København, Århus, Roskilde og Skagen. Og der er ikke noget snobberi, når snakken falder på, hvilke butikker, Robelind skal forhandles i:

”Vi gider ikke rigtigt det der med at være gode til at drikke champagne, vi vil have hjertet med. Derfor har vi det også sådan, at hvis det er ’Jytte i Vejen’, der sælger varerne, så er det der, vi ligger,” siger Dorte Bagger, men indtil videre er Robelind ikke desto mindre havnet i fint selskab i udlandet:

”Vi ligger i en butik i Milano, der også forhandler Vivienne Westwood, og de to tyske agenter, vi har, sælger også fx Baum und Pferdgarten,” siger en synligt stolt Karina Nordvi.

Efter messen fortæller hun, at der har der været langt mellem indkøberne på standen, selvom interessen fra fx bloggere har været overvældende:

”Og det er jo megadejligt, for det siger mig, at vi har lavet et godt og interessant produkt,” siger Karina Nordvi, som ser optimistisk på fremtiden – nu skal der nemlig satses i udlandet:

” Vi ville selvfølgelig gerne lægge vores penge her i landet, men vi er så nye, at vi ikke rigtigt har råd til at profilere os uden af få noget igen. Vi vælger at bruge vores krudt på messen i Berlin til juli.”