Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Benedikte Utzon vil ud over stepperne

Den danske designer har skabt mode i eget navn siden 1995, og nu ekspanderer hun i Norden.
Den danske designer har skabt mode i eget navn siden 1995, og nu ekspanderer hun i Norden.

Hun fordoblede sin omsætning sidste år, og det ser ud til at gå samme vej i år. Benedikte Utzon, der debuterede med show i eget navn ved den netop overståede modeuge, har ikke tænkt sig at slå rødder i status quo. Og beslutningen om at afholde show handler da også i høj grad om udvikling. Det siger hun til FashionForum.dk

”Jeg skulle ud over stepperne. For ikke at ende som en kliche af mig selv måtte jeg vise, hvad jeg står for,” fortæller designeren Benedikte Utzon selv til FashionForum.dk.

Vækststrategi og så af sted!
Benedikte Utzon grundlagde sit mærke i eget navn i 1995, efter i en årrække at have arbejdet for flere af de store danske designere. For to år siden – lige inden krisen for alvor satte ind – lagde Benedikte Utzon en vækststrategi, fik investorer på banen og omstrukturerede sin virksomhed. Blandt andet blev der investeret halvanden million kroner i nyt IT, og med de store investeringer og en krise, der lagde den danske beklædningsindustri ned, er målet for det kommende år da også beskedent:[[addon]]”Vi håber på at kunne gå i nul i 2011. Vi bruger mere end vi tjener lige nu, og vi er lidt bagud i forhold til vores egen strategi, fordi vi lagde planen, lige inden krisen satte ind,” siger designeren.

Bedste messedag nogensinde
Men målet skal nok blive nået, for Benedikte Utzon fortæller, at hun havde den bedste messedag i brandets historie på CPH Vision i torsdags, på messens første åbningsdag.

”Vi har aldrig nogensinde solgt så meget på en messe, som vi gjorde torsdag. Vi fik syv nye kunder på én dag,” siger hun. De nye kunder var en god blanding af danske og udenlandske butikker, og Benedikte Utzon skuer da også et godt stykke ud over de danske grænser. I denne uge åbner hun nye egne butikker i Stockholm og Oslo, og designeren fortæller, at brandet bliver set med ganske andre øjne i udlandet, end det gør herhjemme.

Årets mest interessante brand
”I udlandet bliver jeg betragtet som en first mover. I Japan fik jeg for halvandet år siden en pris som årets mest interessante brand i Tokyo. Herhjemme har jeg et helt andet image, men det håber jeg, at blandt andet et modeshow kan lave om på,” siger Benedikte Utzon, der til slut tilføjer, at hun er henrykt over sin showdebut torsdag:

”Showet gik fantastisk. Det var på en eller anden måde en enormt rørende situation. Der var meget kærlighed i luften.”