LMVH, koncernen bag nogle af verdens største luksusbrands, fik et rekordår i 2010. Salg og overskud gik eksplosivt frem. Det skriver Business.dk.

Krisen er i hvert fald forbi for dem, der hår råd til at købe Louis Vuitton-tasker, Hennessy-cognac, Chateau d’Yquem-sauterne, Moët-champagne, Fendi-tøj eller TAG Heuer-ure. LMVH, koncernen bag alle disse mærker og flere endnu, solgte for første gang i sin historie for mere end 20 milliarder euro i 2010.

"2010 var en stor årgang for LMVH," sagde koncernchefen Bernard Arnault.

"LMVH regner med i 2011 at styrke sin internationale fremgang i universet af højkvalitetsprodukter."

Driftsresultatet gik 29 procent frem i forhold til 2009 til 3,4 milliarder euro, og koncernen tjener altså én euro for hver fem, man sælger for. Nettoresultatet blev lige over tre milliarder euro. Dykker man ned i tallene, fremgår det, at over halvdelen af det samlede overskud kommer fra mode og lædervarer.

Og LMVH er ingen enlig svale. Hermés, en anden fransk taske- og tørklædeproducent, offentliggjorde i går et 2010-resultat med kraftig fremgang – 19 procents vækst i omsætningen og 40 procents fremgang i driftsresultatet.

De to luksuskæmper er i øvreigt ikke på god fod. LMVH købte sig i oktober sidste år ind i Hermés med en ejerandel på 17 procent, hvilket det i overvejende grad familieejede Hermés opfatter som et uvenligt skridt. Den vidtstrakte ejerfamilie er straks gået i gang med juridiske forsvarsværker, der skal forhindre, at virksomheden ender som endnu et brand hos LMVH.

Kilde: Business.dk