Alt er ikke lutter elendighed, selvom hver anden danske modebutik kørte med underskud i fjor. For mens danske forbrugere holdt igen, steg eksporten til Tyskland med mere end en halv milliard kroner sidste år. Det viser en ny rapport fra Deloitte.

”Vi har mange spændende og kreative brands i Danmark – brands, der er enormt eftertragtede i udlandet,” forklarer Peter Kvistgaard Toft, der er revisor hos Deloitte og blandt andet står for virksomhedens store halvårlige analyse af modebranchen.

Stigning over hele linjen
Eksportstigningen på godt 20 pct. til 3,4 mia. kr. betyder, at Tyskland stadig er det største eksportmarked, men også eksporten til både Spanien, Storbritannien og Italien er vokset mere end 20 pct. Sverige holder dog stadig skansen som Danmarks næststørste eksportmarked og er også steget, om end mere beskedent end de andre nævnte fra godt 1,7 mia. kr. i 2009 til godt 2 mia. kr. i 2010.

”Økonomien i Europa er lidt i bedring og efterspørgselen er stigende,” forklarer revisoren, der oplyser, at det dog især er eksportmarkederne, der ser positive ud for de danske engrosvirksomheder, så det er her, man bør lægge sin energi.

”Man skal selvfølgelig ikke glemme Danmark, men man må gerne spille på flere heste,” siger Peter Kvistgaard Toft.

Billige lokaler på markedet
Og apropos Danmark, mener revisoren faktisk, at netop de mange røde bundlinjer i den danske detailhandel giver gode muligheder for at få attraktive lokaler til en billig penge:

”Der er klart et gågadebillede i en lang række byer lige nu med ledige lokaler. Det er nu, man har mulighed for at få fat i de rigtig gode placeringer,” siger revisoren, inden han giver endnu et tip til trængte tøjvirksomheder:

”Det er oplagt at slå pjalterne sammen. Man opnår synergieffekt ved at samle sig i større virksomheder, så kan man fx udnytte at kunne nøjes med én bogholder,” siger Peter Kvistgaard Toft.

Lysere udsigter
Og så mener revisoren for øvrigt, at fremtidsudsigterne tegner sig lysere.

”Jeg forventer stigende eksport. Ikke samme stigninger som vi så sidste år – de stigninger skyldtes klart, at vi kommer fra så lave niveauer og et gevaldigt fald året før. Det billede, vi ser i 2010 med eksportstigninger på 20 pct., er ikke repræsentativt. Men vi kan godt være positive alligevel,” slutter han.