Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Modeuge

Anmeldelse: Elise Gug AW11

Elise Gugs AW11 kollektion gjorde ikke meget væsen af sig men blev kommunikeret godt.
Elise Gugs AW11 kollektion gjorde ikke meget væsen af sig men blev kommunikeret godt.

Galleryscenen på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium udgjorde rammerne om Elise Gugs AW11 show.

Den eksklusive, italienske by Cortina d’Ampezzo i Dolomitterne og et klassisk udtryk à la James Bond i 70erne var kollektionens overordnede inspiration, og det betød herresuits, sømandsjakker, tunikaer, a-kjoler, flæsebluser og afslutningsvis lange selskabskjoler i safirblå og rubinrød velour. Farverne var holdt i nuancer af blå, grå og sort mens materialerne var jersey, silke, ruskind, cashmere, velour og mink.
 
Elise Gugs AW11 kollektion gik stille med dørene. Lige nu rummer modebilledet internationalt set en minimalisme, som måske nok kan tilføre enkelte af denne kollektions dele en ikke umiddelbart intenderet ”moderigtighed”. Men man har ikke indtryk af, at Elise Gug jagter tendenser, mens hun designer kollektioner. Og derfor skal denne kollektion ses i forlængelse af hendes eget univers, som er klassisk og konstant, snarere end i en bredere tendenskontekst. Lige med undtagelse af, at der i kollektionen også var gjort plads til henholdsvis Ipod og Ipad holdere i mink.
 
Det der derimod var interessant var, at Elise Gug i sin måde at lave show på har forstået, hvordan modeller kan være med til at mediere tøjet. Showet startede med en film, hvor skuespillerinderne Laura Christensen og Beate Bille mødes og klæder hinanden på i tøj fra Elise Gug kollektionen. Herefter sætter de i løb for at kunne nå at komme med til showet – og står så i levende live på catwalken. Her gik de to unge skuespillerinder derefter de to første indgange og efterfulgtes så af et miks af unge modeller og –voksne– kvinder som Sarah Zobel, Jean Ahlefeldt-Laurvig og balletdanserinden Mette Bødtcher.

På den måde brugte Elise Gug aktivt den personlighed og ”hipness” som, i dette tilfælde, er en del af celebrityfaktoren. Den form for værditilskrivning kan sagtens falde forkert ud, men til et brand som Elise Gug og en kollektion som denne, klædte det showet. Hvis der før har været tale om en stiplet linje, satte det en streg under, hvem det er Elise Gug designer tøj til.

[[addon]]