Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Ecco skruer op for trendniveauet

Uden at gå på kompromis med komforten ønsker Ecco at øge fokus på trendpræcist fodtøj.
Uden at gå på kompromis med komforten ønsker Ecco at øge fokus på trendpræcist fodtøj.

Ecco er ikke længere det samme som andefødder og folkeskolevikarer. Gennem de seneste år har det danske superbrand strømlinet kollektionerne med fokus på en skarpere trendprofil.

Niki Tæstensen, der er chefdesigner for Eccos damesko, siger til FashionForum.dk, at der er tale om en helt klar og bevidst strategi.

”De seneste otte-ti år har vi forsøgt at opdatere vores kollektion. Det har været en kontrolleret proces, og vi har sikret os, at vores konsumenter og markeder kan følge med i evolutionen,” siger Niki Tæstensen til FashionForum.dk.

Ikke på kompromis med komforten
Chefdesigneren understreger dog samtidig, at Eccos DNA – den komfortable sko – ikke har ændret sig.

”For os er komfort en væsentlig del af de faste rammer, vi arbejder inden for. Vi ville aldrig designe en sko, der ikke er komfortabel. Men skoen skal selvfølgelig også være pæn og gerne svare til tidens trends. Når vi designer sko, forsøger vi derfor at skabe en sko med fokus på tidløst design med inspiration fra de tendenser, som vi ser rundt omkring os uden at gå på kompromis med komforten.”

Ecco spiller med designmusklerne
I udlandet har hidtil fodformede brands som Aerosoles og Easy Spirit også øget fokus på at få nye tendenser med i kollektionerne, fordi yngre kunder begynder at vise interesse for det komfortable fodtøj. Og herhjemme gå trenden altså i samme retning.

Når Ecco på mandag uddeler årets Ecco Walk In Style Award (hvor blandt andet danske model og psykolog René Toft Simonsen er blandt de nominerede, red.), viser Ecco for første gang ved ceremoniens modeshow egne showpieces. De særlige showsko er designet i samarbejde mellem Niki Tæstensen og adm. direktør i Ecco, Dieter Kasprzak, der ifølge Eccos presseansvarlige selv gerne deltager i designprocesserne.

Inspirerende tvist
For det gamle danske brand er showpiecene først og fremmest en måde at vise, hvad huset formår.
 
”Tidligere har vores shows været en slags kollektionspræsentation, men nu forsøger vi at vise den kommende kollektion med et inspirerende tvist. Showpieces er altså en forlængelse af AW11-kollektionen, hvor vi har muligheden for at være mere kreative. Vi vil vise, at vi har et bredt spektrum i vores kollektion. Med showpieces kan vi vise dette med få sko,” siger chefdesigneren.

Men det friske fokus på tidens tendenser kommer imidlertid aldrig til at overskygge Eccos fokus på komfort, slutter Niki Tæstensen.

”Vi fortsætter med at udvikle brandet, for vi forsøger at holde os opdaterede og skabe et godt skandinavisk design. Men vores målsætning er ikke at være det næste trendbrand. Som vi ser det, så er en god sko en sko, der er stilfuld, moderne og samtidigt komfortabel.”