Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Aymara: Begræns dig, ellers drukner du

Danske Aymara giver gode råd til, hvordan man overlever som bæredygtigt bevidst virksomhed.
Danske Aymara giver gode råd til, hvordan man overlever som bæredygtigt bevidst virksomhed.

Ordene er Maria Høgh Heilmanns, der er en af kvinderne bag mærket Aymara. Hun taler om dét, man skal have for øje som modevirksomhed, hvis man skal gøre bæredygtighed til en del af ens koncept.

Aymara er en dansk virksomhed, der har gjort bæredygtighed til en grundsten i deres forretningskoncept.

”En af grundene til vores succes er helt klart kvaliteten af det materiale vi arbejder med. Samtidig er konceptet i Aymara om bæredygtig og etisk produktion samt de høje standarder vi har, med til at alle har det godt med produktet, lige fra den der sidder og strikker det til slutbrugeren, der skal gå med med tøjet”, siger Marie Worsaae, salgsanvarlig for Aymara.

Alt er in-house
Firmaet består af de to kvinder Marie Worsaae og designeren Maria Høgh Heilmann. Med engagement og gåpåmod har de to skabt et brand, der gør brug af den særlige Cashllama™ uld, der bliver specielt fremstillet af Aymaras Bolivianske producent, der står for 90 pct. af brandets produktion. Alt foregår ”in house” (under eget tag, red.) uden at gøre brug af underleverandører, hvilket er med til at give en transparens og troværdighed, som er essentielt for Aymara:

”Vi har ikke noget vi køber uden for huset, vi ser alt fra, at råulden kommer ind, til den bliver bearbejdet osv. Derved har vi en helt anden mulighed for at sikre os, at det vi fortæller om vores brand, også er det, der sker i virkeligheden”, siger Marie Worsaae.

Engagement og tilhørsforhold
Engagement er ikke bare noget de to ejere har for mærket, også kunderne viser stor interesse for brandet og historien bag:

”Vi oplever et enormt stort tilhørsforhold, nærmest som om der er skabt et lille ”community” (samfund, red.) omkring Aymara, hvor kunderne gerne vil vide mere og støtter op om det. Der er meget stor loyalitet omkring hele projektet, siger designer Maria Høgh Heilmann, og Marie Worsaae fortsætter:

”Vores gennemsigtighed er vigtig, og vores kunder er meget bevidste om hvad Aymara er, fordi vi har holdt produktet simpelt. Det er jo et nicheprodukt i én kvalitet og én produktkategori næsten. Vores kollektion er meget simpelt bygget op. Der er ikke de store overraskelser, og det er et helt bevidst valg.”

Hav øje for delmål
I trods mod de gængse produktionsmetoder i modebranchen, fik folkene bag Aymara idéen til at lave et brand, der skulle vise, at det godt kunne lade sig gøre at være etisk korrekt uden at gå på kompromis med kvalitet.

”Man kan tale om bæredygtighed på mange forskellige niveauer; hvordan det bliver produceret, solgt og dets holdbarhed både i design og kvalitet. Vi startede Aymara op som et projekt  i samarbejde med Danida, hvor man finder en partner lokalt, som man går sammen med. I vores tilfælde er pengene fra Danida gået til at opbygge fabrikken med maskiner, kvalitetskontrol, vanrensningsanlæg, sanitet mv., som gør producenten konkurrencedygtig, skaber arbejdspladser og skærper udviklingslandets kompetencer,” siger Marie Worsaae. Maria Høgh Heilmann fortsætter:

”Det har været helt vildt hårdt, og der har været mange udfordringer og tvivl hen ad vejen. Det vigtige er, at kigge på hvad det er for nogle delmål man har, når man snakker bæredygtighed, for det fuldendte mål er altid enormt langt fremme”.

”Det er ikke noget, der bare sker af sig selv eller noget man kan købe sig til. Man skal kæmpe for det, men det er det værd,” slutter Marie Worsaae.

LÆS OGSÅ: Aymara – Vi går aldrig på kompromis med kvaliteten