Aymara er navnet på den etniske befolkning, der lever i Andesbjergene i Bolivia, Peru og Chile, hvor hovedparten er bosat i Bolivia. Derudover er det også navnet på det strikbaserede danske mærke Aymara, der siden 2005 har gjort sig bemærket ved at gøre bæredygtighed til en altoverskyggende præmis for deres brand.

Med økonomisk støtte fra Danida i ryggen tog denne ene halvdel af teamet bag Aymara, designer Maria Høgh Heilmann og hendes tidligere forretningspartner, til Bolivia, og fandt en producent, som firmaet startede et samarbejde op med, og som de den dag i dag stadig arbejder sammen med.

”Der er noget meget berigende ved at vide, at man producerer et sted, hvor de har en dybdegående viden, om det de gør. De har tradition for et håndværk, som stadig lever i bedste velgående, og der er noget meget uforandret over befolkningen, hvilket gør det ekstremt autentisk derude,” siger Maria Høgh Heilmann, og fortsætter:

”Vores producent i Bolivia har selv udviklet den Cashllama™ uld, som vi bruger. Der er ingen andre i verden, der laver den, da det er en forholdsvis ny teknik. Vi fandt hurtigt ud af, at den passede godt med vores koncept.”

Mode med berettigelse
Idéen til at lave et brand, der udelukkende var bæredygtigt, kom sig af en lede ved modebranchen og dens produktionsmetoder:

”Jeg havde arbejdet i modebranchen i mange år, og var kørt træt i det, da jeg ofte manglede, at tingene havde en berettigelse. Min tidligere partner i Aymara rejste meget i Bolivia, og derfor fik vi idéen til at researche på Bolivia, og se hvad de kunne derude. Vi ville lave noget andet. Noget der adskilte sig fra de etablerede brands, så vi havde ikke lyst til at få produceret noget i Kina eller Indien. Vi ville gerne have, at vores produkt fik sin egen identitet og oprindelse,” siger Maria Høgh Heilmann bestemt.

Et udfordrende koncept
Det lille firma, der holder til i et baghus i det indre København, oplever stadig stigende interesse for deres brand, særligt i udlandet. Helheden i deres forretningskoncept fornemmer man også i deres showroom, hvor tændte stearinlys, det store træbord og strikkollektionen hængende langs væggen minder én om, at der bliver lagt vægt på kvalitet, omtanke og bæredygtighed frem for kvantitet, hurtighed og forfængelighed.

”Hos Aymara vil vi ikke gå på kompromis med kvaliteten. Så vil vi hellere producere dét mindre,” understreger Marie Worsaae.

Det er dog ikke altid lige nemt at opretholde et stramt koncept som Aymara baserer sig på, og de to møder ofte hindringer på deres vej:

”Nogle gange er vi uenige med producenten om, hvad der er det vigtige, og der handler det om at forstå hinanden, og den kulturelle baggrund man hver især kommer fra. Vi har et langsigtet samarbejde med vores producent, og det er derfor ikke en mulighed for os, at skifte til en anden, hvis der skulle være uenigheder. Det kan være alt lige fra priser, leveringer til diverse certificeringer, vi har forskellige opfattelser af. Selvom samarbejdet til tider er hårdt, opnår vi større resultater sammen og skaber stor viden” siger Marie Worsaae og fortsætter:

”Vores hverdag ligner på mange måder andre modevirksomheders. Vi har bare nogle ekstra opgaver med vores CSR-profil, da vi har et udviklingsprojekt, som er en virksomhed i sig selv.
Udover det er vi i Bolivia flere gange om året og besøge vores producent, så det er helt klart et større arbejde, end hvis vi ikke havde en bæredygtig tilgang”, siger Marie Worsaae.

Se mere om Aymara her.