Hver gang modeugen ruller hen over hovedstaden, introducerer det københavnske feinschmeckerkonditori La Glace sæsonens modemakronsamarbejde. Tidligere har makronerne blandt andre været inspireret af By Malene Birger, Mads Nørgaard, Rikkemai og Ole Yde, og denne gang bliver det Maxjenny, der slår sig sammen med kagemageren.

Designeren Maxjenny Forlund bag mærket håber, at kunderne vil finde samarbejdet sjovt, men også, at endnu flere vil få øjnene op for hendes design.

”Det er lidt en fest, og jeg håber da at flere opdager brandet. Det er jo en måde at sige, ’vi er her, vi laver fine ting’ på,” siger Maxjenny Forslund til FashionForum.dk.

Citron og chokolade
Maxjenny har til forårets modeuge i samarbejde med La Glace skabt pistacie- og citronmakroner med creme af mørk, mørk chokolade. Kagerne bliver derfor i sagens natur grønne og gule, men det er nu mere smagen, end det er farverne, der repræsenterer Maxjenny.

”Vores kollektioner er jo primært holdt i sort, dog med indslag af farve, men folkene fra La Glace spurgte, hvad jeg kunne lide, og jeg elsker syrlige desserter. Og så er både citron og mørk chokolade jo godt for kroppen,” siger Maxjenny Forslund.

La Glaces dekorer under Copenhagen Fashion Week deres udstillingsvindue med inspiration hentet hos Maxjenny, der primært arbejder med intelligente tekstiler og siden 2007 har skabt en række kollektioner særligt kendetegnet ved voluminøse jakker til kvinder.

Sjovt samarbejde
Under modeugen i august 2010 var det aftenrobedesigneren Ole Yde, der blev headhuntet af konditoriet til et samarbejde. Dengang var makronen komponeret af hindbærfyld og pistaciekage, og Ole Yde har været meget glad for samarbejdet.

”Jeg har bestemt fået noget ud af det samarbejde. Det var sjovt, og en anderledes måde at designe på. Men frem for alt var det dejligt, fordi La Glace altid har været et sted, jeg har holdt af at komme,” siger designeren til FashionForum.dk

La Glace serverer modeugemakroner til 15 kr. stykket under Copenhagen Fashion Week fra den 2. februar 2011.