CSR og strategisk branding hører sammen
Ved at bruge CSR som en del af din virksomheds brand, kan du skabe sorte tal på bundlinjen.Fremtiden tilhører de socialt ansvarlige virksomheder. CSR er vigtigere end nogensinde før, og en lang række af virksomheder både i Danmark og internationalt har da også givet sig i kast med bæredygtig produktion.
Men ifølge Merete Brunander, design- og innovationsdirektør i Dansk Design Center er det faktisk ikke nok at udøve CSR – for at holde de røde tal fra bundlinjen er det ligeså vigtigt, at dine kunder er klar over, at netop dit brand tager et socialt ansvar.
"Vi befinder os i en tid, hvor kunderne mere end nogensinde efterspørger virksomheder, som opfører sig ordentligt. Virksomheder bliver i stigende grad også set efter i sømmene, og derfor er det vigtigt, at CSR er et kerneelement i hele virksomhedens forretningsstrategi i stedet for blot et ad hoc fænomen,” siger Merete Brunander til FashionForum.dk.
Og netop fordi kunderne prioriterer CSR, når de køber ind, kan du som socialt ansvarlig virksomhed gennem den rette strategiske branding få kunderne til at vælge dit produkt.
”Det er vigtigt, at dine kunder ved, at du gør en forskel, og her kan design og branding være med til at sikre en sammenhæng mellem virksomhedens forretningsstrategi, dens omdømme og dens CSR-strategi," forklarer direktøren.
I slutningen af januar, knap en uge inden modeugen sætter hovedstaden på den anden ende, afholder Dansk Design Center i samarbejde med Deloitte en workshop om, hvordan du kan styrke dit brand gennem CSR.
”Styrk dit brand via CSR”, designworkshop den 27. januar fra kl. 8.30-16.00
Læs mere om workshoppen på Dansk Design Centers hjemmeside.