Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

IC Companys har succes med eget Retail Academy

IC Companys lancerede i 2006 et Retail Academy. Og det har været en håndgribelig succes.
IC Companys lancerede i 2006 et Retail Academy. Og det har været en håndgribelig succes.

FashionForum bragte i går historien om, at antallet af elever i de danske tøjbutikker igen er stigende. Og at uddannet butikspersonale kan hjælpe på salget, er en af Danmarks største modekoncerner bevis på. IC Companys, der udover at have egne elever også uddanner resten af deres butikspersonale på deres eget Retail Academy. Morten Linnet, HR-chef, hos IC Companys fortæller:

”Da jeg startede i IC Companys for nogle år siden, var et af vores mål at starte træning op, blandt andet for butikspersonalet. Hvis vi kiggede på nøgletallene for butikkerne, kunne vi se, at der var noget at arbejde med. Vi kendte jo udmærket dogmet om, at jo flere besøgende man kan gøre til kunder, jo bedre for forretningen. Derfor startede vi akademierne i slutningen af 2006. Vores erklærede mål dengang, såvel som nu, var at skabe fantastisk service, mere salg og bedre karrieremuligheder internt i IC Companys. Det er vores helt eget koncept, med vores egen salgsmodel på tværs af alle vores brands og alle vores 270 butikker. Alle har den samme model, og ved efterhånden hvordan vi gør tingene i IC Companys. Det er vi meget stolte af.”

Og Morten Linnet er slet ikke i tvivl om, at det er en succes at investere i sine medarbejdere – uddannet eller ej.

”Vi træner alt fra retail area managers over butikschefer til salgspersonale. Det er klart at vi skal have hurtigt fat i de sidste, så vi kan fastholde dem. Men faktisk kan vi se, at vi tiltrækker flere og bedre medarbejdere, ved selv at tilbyde gode muligheder. Vi giver træning til elever og salgspersonale en gang om året, hvilket foretages af eksterne partnere. Derudover kører vi selv træninger flere gange om måneden, så der bliver fulgt op. Det har betydet at vores medarbejdere oplever at der bliver investeret i dem, og at de får nogle muligheder der kan fastholde dem. Men selvfølgelig skal vi blive bedre dag for dag, og vi skal fx lære at reagere hurtigere hvis der er udskiftning”


Men successen er ikke kun til at mærke hos medarbejderne. ”Vi kan se, at vi er blevet meget bedre til at gøre besøgende til kunder, og at kunderne generelt køber mere. Både hvad angår værdi og antal. En glad kunde er jo en der har mange bæreposer med hjem.” fortæller Morten Linnet