Sneakers-kæden Footlocker har lanceret et såkaldt Sneakerpedia, et leksikon som man håber vil blive det største onlinebaserede sneaker-arkiv i verden.

Arkivet fungerer som et community drevet “by sneakerheads, for sneakerheads”. Sneakers-entusiaster opfordres til at fotografere deres sko, uploade fotos og tagge fodtøjet, så det er nemt at finde, hvad man søger ud fra en række forskellige kriterier (fx ‘basket ball’, ‘Adidas’, ‘leather’, ‘blue’, etc.). Desuden er der mulighed for at skrive, hvad der gør ens sneakers – eller samling af sneakers – helt specielle.

Footlockers Sneakerpedia er endnu et eksempel på en modekæde, der har forstået at når forbrugerne får mulighed for at se og udtrykke en egen identitet og stil i en cool sammenhæng, dedikeres de på et dybere niveau til brandet/butikken.

Sidste år lancerede Burberry med stor succes (både indtjenings- og imagemæssigt!) community-sitet Art of the Trench, hvor alle der ejer en Burberry-trenchcoat har mulighed for at uploade et billede af sig selv i den klassiske frakke og dermed blive en eksplicit del af det verdensomspændende community, der eksisterer omkring Burberry-brandet.

Læs hele indlægget her.

Blogindlægget er skrevet af Mette Skovgaard Frich, konsulent i Retail Institute Scandinavia. Retail Institute Scandinavia er et konsulent- og videnshus med fokus på detailhandel og forbrugeradfærd. Læs flere blogindlæg på
www.retailblog.dk.

Foto: Nike.com