Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Ekspert: Modebranchen skal samarbejde - til alles bedste

Modebranchekonsulent Bianca Hegedüs mener, vidensdeling er ekstravigtigt i krisetider - og efterfølgende.
Modebranchekonsulent Bianca Hegedüs mener, vidensdeling er ekstravigtigt i krisetider - og efterfølgende.

FashionForum.dk har bedt mode- og brandkonsulent Bianca Hegedüs se på, hvad vi kan tage med fra 2010 og hele vejen ind i det nye år.

De fleste er kommet styrkede gennem 2010, selvom likviditetsklemmen stadig er af afgørende betydning. Alle, der stadig står oprejst, har udviklet en fantastisk kreativitet og en større forståelse for at drive forretning uden at forgælde sig over evne!

Aldrig før har vi kendt vore partnere, vores kunder og vores eksportmarkeder så godt som i dag, simpelthen fordi det har været nødvendigt at vide mest muligt om sit eksistensgrundlag. Dermed ikke sagt, at der ikke stadig er barske udfordringer i sigte i det kommende år – og sandsynligvis alle de, der følger. Med stigende råvarepriser, uro i produktionslandene og et stadig mere prisbevidst kundeunderlag, er der stadig rigeligt at holde styr på.

Men er vi ikke alle blevet bedre til at takle netop udfordringer gennem de seneste turbulente år? At se udfordringerne i tide og forholde sig kritisk (og ikke mindst kreativt) til dem er gået hen og blevet en kernekompetence i de fleste virksomheder. Udefrakommende pres giver os nemlig muligheden for endnu engang at udvikle og forandre forretningen.

Fortsæt dialogen – og keep up the good work!
Talemåden ”intet er så dårligt at det ikke er godt for noget” skal hives frem af mølposen og børstes godt og grundigt af. For netop det seneste år har jeg set nogle meget smukke – og meget overraskende – samarbejder i modebranchen: Jeg har oplevet fantastisk dialog mellem små og meget(!) store virksomheder, samarbejder der er opstået på tværs og mod alle odds, agenter der deles, gode lagre der åbner op for at håndtere mindre kunder samt vidensdeling og masser af kloge råd fra de stærkeste i branchen til nogle af dem, der står svagere, alt sammen konsekvenser af en branche i knibe.

Det er overmåde vigtigt, at der bliver arbejdet videre ud af denne tangent! Der er masser af synergier, der stadig kan etableres og skabe besparelser for begge (alle) de parter, der går sammen. 2011 byder således på en ny måde at vokse sig større. Flere kommer til at vokse sammen i stedet for hver for sig. Jeg har tidligere nævnt, at de store har brug for de små – og omvendt – og det er fortsat en sandhed også i 2011!

Det bliver i særdeleshed spændende at opleve de stærkeste kollektioner, vi nogensinde har set, på forårets modemesser. Alle har slikket sårene og finpudset deres DNA, kæmpet for at definere deres ret til at være en seriøs spiller på den danske såvel som den internationale modescene.

Prisstigninger er kun naturligt
Skulle priserne stige, er det fuldt berettiget. Jeg vælger ikke at bryde i panik, og det tror jeg egentlig heller ikke, at forbrugerne kommer til, når bare det bliver synligt, at det er hele branchen globalt, der hæver priserne. At en branche, der løbende har haft stigende omkostninger, skal fastholde en prisprofil, der er lavere end den jeg arbejdede med i 1990’erne, er jo nærmest skræmmende. Vi ønsker alle, at verdens goder skal deles mere ligeligt, og måske er denne råvarekrise med til at give hele branchen det prisløft, der længe har været tiltrængt.

Så derfor – lad os forlade et lærerigt 2010, hvor samarbejder er blevet skærpet og nye venskaber etableret, og lad os som branche samles om et 2011, der let kan gå hen og blive et af de mest kreative og spændende år i mands minde.

Bianca Hegedüs er direktør for konsulentvirksomheden Hegedüs Creative Consulting, der med en lang række af danske mode og livsstilsvirksomheder i kundekartoteket hjælper livsstilsforetagender til vækst. Bianca Hegedüs har tidligere blandt meget andet været kreativ chef i Magasin, Designchef i Redgreen og Marketingchef hos Skagen Designs. FashionForum.dk har mødt den skarpe konsulent, der i en interviewrække vil dele sine egne betragtninger fra den danske og den internationale modebranche – uden at pakke sine holdninger ind i vat.

Foto: Hegedüs Creative Consulting