Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

article_Massivt stigende sølvpriser vækker bekymring hos smykkevirksomheder

50 pct. stigning på sølv får danske smykkedesignere til at råbe vagt i gevær.
50 pct. stigning på sølv får danske smykkedesignere til at råbe vagt i gevær.

Prisen for sølv er steget mere end 55 pct. gennem det seneste halve år – og også guldpriserne har bevæget sig markant opad. Det vækker bekymring hos landets guldsmede og smykkedesignere. Mai Manniche, der er designer og adm. direktør i JewlsCph, fortæller, at den største udfordring faktisk er, at få kunderne til at forstå, hvorfor smykkepriserne stiger.

”Man kan ikke hæve priserne på sit slutprodukt, hver gang ens leverandører hæver prisen, det duer bare ikke at justere priserne for ofte, for så mister man sin troværdighed,” forklarer Mai Manniche, der foruden at have stiftet JewlsCph også sidder i bestyrelsen for Guldsmedebranchens Leverandørforening.

Prisen for et kilo sølv er således steget fra omtrent 550 dollar til 920 dollar siden juni i år. Og eftersom priserne afhænger af en række faktorer, som hverken leverandører eller guldsmede er herrer over, er der for designeren ikke andet at gøre end at informere kunderne bedst muligt om, hvad prisstigningerne, der jo følger produktet helt ud i butikken, skyldes.

”Det er en stor udfordring. Det kommer let til at lyde som en dårlig undskyldning. Derfor ser jeg det som eneste mulighed at bruge mine kræfter på at få mine slutkunder til at forstå, at det er ædelmetaller, vi handler med,” siger hun og tilføjer:

”Guld og sølv udgør en grundværdi i sig selv på en hel anden måde end fx bomuld, der er jo tale om et gammel betalingsmiddel.”

Og med en dollarkurs, der så småt bevæger sig opad igen, er udsigterne til faldene priser på ædelmetaller atter skubbet ud mod horisonten. Derfor satser designeren på at gøre slutbrugerne opmærksomme på, hvorfor guldsmedene bliver nødt til at lade priserne stige

”Det er jo ikke blik og messing. Jeg kan ikke gøre tingene billigere, hvis jeg skal drive forretning. Jeg og mine kolleger i branchen skal kommunikere ud, at vi har et sårbart marked. Vi er i samme båd alle sammen, det her påvirker os alle sammen,” slutter designeren.