Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Article_Danske brands lancerer webshops i hobetal

Stella Nova, Day Birger et Mikkelsen og By Malene Birger gør listen over danske brands med webshops endnu længere.
Stella Nova, Day Birger et Mikkelsen og By Malene Birger gør listen over danske brands med webshops endnu længere.

De sidste par måneder har betydet et regulært boom i antallet af danske brands med egen webshop. Stella Nova, By Malene Birger, Day Birger et Mikkelsen, Style Butler Copenhagen, Pureheart og Nudu har alle åbnet ny salgskanal på nettet inden for relativt kort tid. Hos Stella Nova ligger der en klar strategi bag. Trine Skoller, ejer og kreativ chef, forklarer:

“Det er selvfølgelig vigtigt for Stella Nova at være synlige og tilgængelige for vores kunder og følge med udviklingen. Derfor er onlinehandel et naturligt skridt. Vi arbejder aktivt på at blive stærkere på online medier, samt i stigende grad at interagere med vores kunder. Vi er meget bevidste om, at onlinehandel ikke tærer på detailhandlen, men at der skabes en positiv synergieffekt ved at være repræsenteret såvel online som offline. Det skaber et krydssalg til glæde for både os og vores wholesalekunder. En online store er også blevet et vigtigt showroom, hvor forbrugeren orienterer sig."

Niels Kornum, lektor på Institut for Afsætningsøkonomi på CBS, understreger at fremtiden er usikker, men at handel af tøj på internettet har store muligheder. 

"Fremtiden er selvfølgelig svær at spå om, men indtil videre er der stor fremgang. Nogle af de analyser, vi har fra FDIH (Foreningen for Distance- og Internethandel, red.) i 2009, siger, at salget af tøj fortsatte med at vokse online, selvom salget i de fysiske butikker faldt i 2009. I 2010 har tøjsalget holdt sin andel af onlinesalget. Så trods krise er potentialet for, at det kan gå bedre, ikke opbrugt endnu. Men det hele afhænger selvfølgelig af krisens fremtidige udvikling og forbrugernes købsmønstre."

For Stella Nova handler lanceringen af en webshop dog i høj grad også om at tænke fremad. 

“En række undersøgelser viser, at i 2019 vil op mod halvdelen af al detailhandel sandsynligvis foregå på nettet. Selvfølgelig vil Stella Nova gerne være en del af den vækst. Det er vigtigt for os konstant at tilgodese vores kunders indkøbsmønstre. Som følge af forbrugernes stigende onlinetilstedeværelse er det vigtigt for Stella Nova at være repræsenteret online. Vi har fundet en samarbejdspartner med en spændende platform, der gør brug af uudnyttet potentiale, som vi mener vil forbedre købsoplevelsen for vores kunder. Dette gælder selvfølgelig ikke kun onlineshopping, men også sociale medier. Et skridt på vejen mod fremtidens webshop med forbrugeren i centrum,” afslutter Trine Skoller. 

Stella Novas webshop sælger nationalt såvel som til lande inden for EU. Med tiden er det planen, at nye markeder uden for EU også skal indgå i webshoppens distribution.