Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

article_Mobiltelefonens retailmuligheder går rent ind hos kunderne

Med Facebook Places og Facebook Deals kommer retailerne (endnu) tættere på kunderne.
Med Facebook Places og Facebook Deals kommer retailerne (endnu) tættere på kunderne.

Facebook lancerede i USA servicen Deals i begyndelsen af november. Facebook Deals er en service til virksomheder med en Facebookside, som gør det meget nemt at overbringe facebookbrugere et godt tilbud. Facebook Deals knyttes til bestemte fysiske steder, som fx butikker, via det nye(re) Facebook Places. Facebook Places giver Facebookbrugerne mulighed for at checke ind forskellige steder via gps’en i mobiltelefonen, så vennerne kan se, hvor de er.

Verdens næststørste tøjkæde Gap er et eksempel på, hvordan Facebook Deals og Facebook Places spiller sammen i praksis, og også et eksempel på, hvor stor omtale og kundetrafik, der kan skabes ved at udnytte det sociale medie.

Deals blev lanceret 3. november i år, og allerede 5. november havde Gap meldt sig på banen for at bruge servicen. Fredag den 5. november gav Gap et par gratis jeans til de første 10.000 personer, der brugte Facebook Places til at checke ind i en Gap-butik. For at få de gratis jeans skulle man gå ind i Gap-butikken og vise indcheckningen på sin mobiltelefon til personalet. Alle andre, der checkede ind den dag, kunne få en rabat på 40 pct. på et hvilket som helst stykke tøj i butikken.

Det blev en kæmpe succes. Fx oplevede Gap-butikker i New York lange køer fra kl. 8 om morgenen, hvor butikkerne åbner. De gratis jeans blev revet væk, og folk væltede ind med deres mobiltelefoner. […]

Læs hele indlægget her.

Blogindlægget er skrevet af Maria Dahl Jørgensen, redaktør på Retail Institute Scandinavias magasin Retail+. Retail Institute Scandinavia er et konsulent- og videnshus med fokus på detailhandel og forbrugeradfærd. Læs flere blogindlæg på www.retailblog.dk