”Vi er jo ikke designere, vi er købmænd.”

Der er sand på gulvet i det lyse showroom, og langs væggen hænger Minimums forårs-/sommerkollektion 2011. Over for mig sidder Jacob Fisker og Peder Tang, ejere af århusianske Minimum. Ordene er Peder Tangs, og han understreger igen og igen, at han og medejeren altid har betragtet sig selv som købmænd mere end kreative.

”Vi har stået på messer hele vores liv, og vi er der for at lave forretning. Prøv engang at se på os!”

Og ret skal være ret – iklædt Burberry-halstørklæde og mørkeblå pullover er der mere handelshøjskole end hipster over både Peder Tang og kollegaen. Ikke desto mindre er Minimum et af de få danske modebrands, der bliver fremhævet som en attraktiv spiller midt i en tid, der ellers byder på både konkurser og udsatte regninger tværs over branchen.

Minimum holder flot resultat gennem krisen
”Der er dem, der får al mediernes tid under modeugerne, og så er der dem, der laver penge mellem messerne. Og det er altså ikke de samme,” siger Peder Tang, der videre fortæller, at Minimums kollektioner bliver solgt i mere end 250 butikker i Danmark og yderligere ca. 450 butikker i resten af Europa, hvor Tyskland er det klart største eksportmarked.

Virksomheden har holdt samme fine resultat gennem krisen – i både 2008 og 2009 landede de således et resultat på 7,9 mio. kr. efter skat og en bruttofortjeneste, der oven i købet i fjor steg med 2,5 mio. kr. til 21 mio. kr.. Men hvordan har Minimum klaret skærene så flot, mens store dele af den resterende danske modebranche stadig ligger brak? Ifølge Peder Tang handler det blandt andet om prisleje og investeringsafkast med god timing:

”Vi har nok prismæssigt ligget i et segment, der har været mindre hårdt ramt end mange andre. Det – kombineret med, at vores investeringer i udlandet begyndte at betale sig – betød, at vi vandt kadence på eksportmarkederne, også selvom vi måske tabte noget på hjemmebanen. Vi er ikke gået ram forbi, men det kunne være meget værre,” siger Jacob Fisker.

Menneskerne gør forskellen
Ifølge de to ejere er hemmeligheden bag et succesrigt foretagende dog først og fremmest at omgive sig med dygtige folk:

”Vi har været heldige med at finde gode mennesker, især på ledelsesniveau,” siger Peder Tang.

Selvom de to herrer i januar tilføjede dametøjsbrandet Minus (der for øvrigt er stiftet af Peder Tangs søster Bente Tang og Jacob Fiskers hustru Anja Jønsson, red.), og i denne uge desuden har føjet webshoppen Edie’s Eyes (med ungt tøj designet af bloggeren bag Trines Wardrobe) til repertoiret, er målsætningen ikke at havne i liga med de helt store danske modekoncerner.

”Det er bestemt ikke ambitionen at ende som Bestseller. Ambitionen er at have dygtige medarbejdere og at se noget vokse. Minus lægger i indeværende år ca. 12 pct. til deres omsætning,” forklarer Jacob Fisker, der dog tilføjer, at årets resultat forbliver nogenlunde på niveau med 2009, af primært tre årsager:

Vekslende dollarkurs, høje indkøbspriser og investeringsomkostninger
”Dels har en svingende dollarkurs og generelt stigende indkøbspriser på især Kina medvirket til, at resultatet efter skat forventes uændret,” siger Jacob Fisker, der videre peger på, at virksomheden det seneste år endvidere har investeret store summer i en HEART-strategi:

”Det har store investeringsomkostninger. Vi har samlet alt det vitale i hjertet af virksomheden, så logistik, økonomi, IT og alt det andet, man ikke umiddelbart kan se, og som man let glemmer vigtigheden af, styres centralt. Vi skal vænne os til at være en større virksomhed, pludselig bliver tallene store, og der kommer andre krav,” fortsætter direktøren, der har set Minimum vokse fra fem til 35 medarbejdere siden 2005, inden han slutter:

”Men vi tager udfordringen op.”