Produkterne skal kunne tale for sig selv. De skal produceres i Herning, også selvom de er designet i samarbejde med Comme des Garcons eller hænger i Barneys i New York. Og så skal historien både bevares og innovere. Mød direktøren for strikvirksomheden S. N. S. Herning.

S. N. S Herning fejrer 80-års jubilæum næste år. I dag regerer tredje generation over fladstrikkerne, der fortsat producerer den velkendte fiskertrøje med knopperne hen over brystet. Direktør Søren N. Skyt bærer samme initialer som sin farfar, der grundlagde virksomheden i 1931. En detalje, der er symptomatisk for hans og virksomhedens historie. Her spindes et stramt net mellem den familiære og den forretningsmæssige arv.
Udgangspunktet for fremdrift søges bestandigt i virksomhedens egen historik og erfaring. Derfor går man også stille med dørene i S. N. S. Herning.

”Den, der lever stille, lever godt. Der er typisk ikke så meget vundet ved at sige for meget. Produktet skulle jo gerne kunne tale for sig selv,” siger Søren N. Skyt.  [[addon]]

På bøjlerne i Barneys
Søren N. Skyt kom til S. N. S Herning i 2003. På det tidspunkt var produktionen svundet ind til næsten ingenting, men det fik tredje generation lavet om på. Ideen var at relancere klassikeren: sømandstrøjen. Og det blev hurtigt en succes. I takt med at strikkemaskinerne i Herning igen begyndte at køre hurtigere, opsøgte direktøren selv butikker rundt om i verden.

”Vi lå på det tidspunkt allerede i butikker herhjemme, så hvis vi skulle gøre noget andet i udlandet, kunne vi lige så godt gå efter de såkaldt vigtigste butikker,” siger han.

En af de ”såkaldt vigtigste” butikker var London-fænomenet Dover Street Market, som er ejet af Comme des Garcons. Søren N. Skyt beskriver mødet med den engelske konceptbutik som et sammenfald af begivenheder. Det viste sig nemlig, at Comme des Garcons’ chefdesigner og grundlægger Rei Kawakubo var i London netop den dag. Hun så
S. N. S. Hernings strikvarer, afgav ordrer til butikken og tilbød et samarbejde mellem de to virksomheder.

Resultatet, den klassiske S. N. S Herning strik tilsat Comme des Garcons’ detaljer i form af en gul stribe, landede siden i butikker som Opening Ceremony i New York og Los Angeles, Dover Street Market i London og Tokyo og 10 Corso Como i Milano. Da interessen for Commes des Garcons-samarbejdet forsvandt, forsvandt også nogle af butikkerne, men S. N. S Herning oplever, at der nu er en anden parathed på det amerikanske marked. En målrettet indsats har båret frugt, og det eksklusive stormagasin Barneys i New York har købt virksomhedens hovedlinje ind for første gang denne sæson. Den klassiske fiskertrøje hænger altså nu side om side med de store internationale luksusmærker.

Foto: S. N. S. Herning og Støy Munkholm