Designduoen er stærk, når der skal brydes igennem på markedet, men man er altid to – alt skal deles, alle beslutninger skal tages sammen, og man har aldrig rampelyset helt for sig selv. Når et mærke har opnået succes, skal der lægges en strategi for de næste tiltag, og her kan problemerne snildt stå i kø. Ofte holder makkerskabet da heller ikke i længden, nogle lukker biksen og starter op igen hver for sig, andre løser problemerne ved, at én fortsætter det originale brand, og den anden starter op for sig selv. Den sidste model valgte både designparret bag Munthe plus Simonsen og Birger et Mikkelsen, da partnerskabet knagede.

Afhopperen starter sit eget
For både Munthe plus Simonsen og Birger et Mikkelsen endte partnerskabet nemlig med et brud. Den ene part drev brandet videre, den anden startede op for sig selv. Hos begge var brandet så stærkt og personerne bag så kendte i medierne, at ’afhopperen’ formåede at starte op for sig selv med et brand i eget navn.

Efter bruddet med Keld Mikkelsen gik Malene Birger solo og grundlagde sit eget mærke By Malene Birger. Birger brød med DAY i 2002 og startede op for sig selv året efter gennem et partnerskab med det børsnoterede modeselskab IC Companys, der dengang stod som investor (med 51 pct. ejerskab) og i dag kontrollerer firmaet 100 pct.. Malene Birgers succes kom hurtigt og brandet ekspanderede. I 2006 bevægede hun sig over i accessories og åbnede den først stand alone-butik, og i 2010 har hun egne butikker verden over, bl.a. i Sverige, Norge, England og Rusland.

Videreudvikler eget univers
Malene Birger siger selv, at ambitionen med mærket er at videreudvikle det distinkte designunivers, der også reflekterer hendes egen personlige stiI. I etableringen af sit eget mærke er Malene Birger forblevet i samme stilunivers, som da hun var hos Day, men designet er mere personligt og kvindeligt. Hendes brand har stadig god succes, og efter syv år på markedet sælges det i 42 lande verden over. Der er planer om yderligere 40 nye franchise- og detailbutikker inden for de næste fire år. Og for at fastslå succesen, oplyser virksomheden endvidere, at AW2010-kollektionen blev så godt modtaget af indkøberne, at der blev forudbestilt 31 pct. mere sammenlignet med året før. Dermed er kollektionen firmaets mest succesfulde nogensinde.

Også Keld Mikkelsen, der har kørt Day videre, klarer sig godt. Han har brugt tiden efter bruddet på at ekspandere og sidder nu igen med kontrol af firmaet, efter et turbulent frasalg. Også han har formået at styrke brandet, der i dag et stærkt mærke både nationalt og internationalt.

Står alene – og stærkere end nogensinde
Hos Munthe plus Simonsen er historien lidt den samme. De to stærke kvinder gik hver til deres i 2009, hvor Karen Simonsen annoncerede sin solokarriere og lancerede sit eget brand Karen by Simonsen. Naja Munthe købte hende ud af deres fælles mærke, som få år før var tæt på finansiel kollaps, og Naja kører nu selv mærket videre og har endvidere tilføjet mærket en interiørkollektion.

I begge tilfælde har bruddet været offentligt, men alle fire parter ser nu ud til at stå stærkere end nogensinde, og med den erfaring, de alle har gjort efter mange år i den danske modeverden, arbejder de hver især på at få deres drøm til at gå i opfyldelse.

LÆS OGSÅ:

Parløb i dansk design