Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

article_Søstermærker skaber synlighed

Danske modebrands bruger søstermærker til eksperimenter, ekspansioner og til at udvide kundekredsen.
Danske modebrands bruger søstermærker til eksperimenter, ekspansioner og til at udvide kundekredsen.

Danske modebrands bruger søstermærker til eksperimenter, ekspansioner og til at udvide kundekredsen gennem øget synlighed. Det danske mærke Edith & Ella lancerer efteråret 2010 mærkets første ’søster’, Epoque, og for Line Markvardsen, designeren bag Edith & Ella, er søstermærket et godt supplement til hovedlinjen.

”Epoque blev til, fordi der opstod en kraftig tendens til renere linjer i modebilledet. Epoque er en selvstændig linje men også et godt supplement til det mere feminine Edith & Ella. Epoques univers er mere stilrent, har enklere snit og mere kant,” siger designeren.

Edith & Ella blev grundlagt i 2004 og efter stor succes på det danske marked, sælges tøjet nu i blandt andet Sverige, Tyskland, Holland, Frankrig og Japan. Edith & Ella er feminint, farvefuldt og med stærke referencer til 50’erne, og med lanceringen af Epoque by Edith & Ella håber Line Markvardsen at kunne skabe tøj i ny stil og til en ny kundekreds.

”Epoque er en del af udviklingen i vort koncept og et twist til Edith & Ella. Målet med Epoque er at lave enkle, fede styles i lækre kvaliteter som silke, bomuld og læder,” sigerdesigneren, der ifølge planen skal åbne konceptbutikker i Amsterdam, London, Stockholm, New York og Paris, samt udvide forhandlernettet i både ind – og udland.

Også Lene Sand har føjet endda flere søsterlinjer til sin hovedkollektion, Sand. I 2008 ekspanderede hun med Pink Label for Men, et brand, som blev yderst populært særligt i USA. Her var hun mere vovet, ungdommelig og kontrastfuld, og efter stor succes lancerer Sand dette efterår nu også Sand Pink Label for Women.

”Linjen er lækkert tøj, man har lyst til at tage på, når man skal slappe af og nyde livet, samtidig med at man er velklædt og kvalitetsbevidst,” forklarer en talsperson fra Sand, som tilføjer at den feminine, farvefyldte, og afslappede kollektion er en slags glamourøs country-girl-meets-Gossip-Girl stil. Håbet er, at linjen vil give Sand adgang til en ny kundekreds – en yngre, mere dristig og modebevidst gruppe.

Sand er således et mærke i vækst og har netop annonceret endnu et søstermærke. I foråret 2011 lanceres nemlig Red Carpet for Women, der ligesom Pink Label allerede eksisterer til mænd og efter stor succes i specielt USA, hvor tøjet bl.a. har været forhandlet hos Traffic og Fred Segal i Beverly Hills, nu også bliver lavet til kvinder. Timingen virker da også til at være helt perfekt, eftersom Malene Birger nu har stoppet med sin Salon-linje, der lavede kjoler i samme dyre(re) ende. 

Mærkerne bruger altså i lige så høj grad søsterbrands til at lave billigere linjer, til at få adgang til et yngre eller ældre publikum eller til at prøve noget mere vovet og farverigt af. For selvom det koster at lancere og markedsføre søstermærker, kan disse sælges gennem samme salgskanaler som hovedmærket såvel som gennem egne butikker. Konceptet er derfor ofte en sikker ekspansionsplan for et mærke, der allerede har opnået en solid status på markedet.

Det tegner i øvrigt godt for både Edith & Ellas Epoque og Sands to søsterkollektioner trods få år på bagen. Sands talsperson fortæller, at såvel Pink Label som Red Carpet allerede sælger bedre end forventet – også på det jyske marked, hvor man har været ivrige efter kjolerne til den kommende sæson. Hvilket igen understreger, at selv for et veletableret mærke er det vigtigt at blive ved med at forny sig for at holde på sin position på markedet.

Foto: Epoque by Edith & Ella, efterårs-/vinterkollektion 2010