Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

article_Lysten til luksus er tilbage

Salgsdirektøren bag Burberrys og Guccis butikker i Danmark fortæller, at danskerne igen køber dyrt ind.
Salgsdirektøren bag Burberrys og Guccis butikker i Danmark fortæller, at danskerne igen køber dyrt ind.

”Lysten til luksus er bestemt tilbage.”

Med blot én sætning opsummerer Thomas Møller en tendens, der også har vist sig synlig i blandt andet den franske LVMH-gruppes seneste regnskab. Og som salgs- og marketingdirektør i Group 88, der står for nordisk retail af Burberry, Gucci, Bottega Veneta og Mulberry, ved han, hvad han taler om.

Thomas Møller har oplevet stigende købelyst i Group 88s butikker helt siden foråret i år.

”Vi har haft et pænt tredje kvartal, og faktisk har vi set en virkelig flot, massiv vækst fra maj til nu, både sammenlignet med samme periode sidste år, men også når vi ser på, hvad vi havde budgetteret med. Samlet ligger vi omtrent i indeks 130, vil jeg tro,” siger Thomas Møller, der er søn af Group 88-grundlægger og ejer, Sanne Møller. 

Salgsdirektøren peger på, at det især har overrasket, at det nu igen er de helt dyre varer, der ryger over disken.

”Der er sådan set en generel vækst på alle mærker og kategorier, men det, der især er kommet bag på os, er, at der ryger rigtig mange af de helt dyre ting over disken nu. Den største vækst har klart været på de mere kostbare ting – tasker helt op til 10.000 kr. er udsolgt på nuværende tidspunkt,” fortæller Thomas Møller, der understreger at dette selvfølgelig skal ses i lyset af, at man fra butikkernes side har købt mere forsigtigt ind de seneste sæsonner.

”Der er selvfølgelig blevet skåret på indkøbet (af varer til butikkernes, red.) under krisen, men nu rykker det altså. Folk vil gerne have noget lækkert, og modsat hidtil tager man nu det flotteste – det man allerhelst vil have, og skeler måske mindre til prisen,” fortæller han og løfter sløret for, at dette vil medføre, at der til den kommende sæson købes dyrere ind til butikkerne.

”Til foråret køber vi mere ind i et dyrere udgangspunkt. Det er supermodigt, men det, der er med luksusbranchen, er, at ved indgangen til en krise er det bestemt det første sted, man sparer. Men det er også luksusbranchen, der kommer først i gang igen. Og der repræsenterer vi en forholdsvis nem luksus, sammenlignet med fx at købe ny bil eller nyt køkken. Man kan have en klar følelse af at gøre noget for sig selv ved at investere 6-7.000 kr. i ny taske,” fortæller direktøren, som dog understreger, at der også fortsat vil være billigere varer – til under 1.000 kr. – at finde i butikkerne.
 
Selvom det ser godt ud for både Group 88 og LVMH Group (hvis modesegment har oplevet en organisk vækst på 14 pct. takket være mærker som Louis Vuitton og Céline), taler vi dog stadig ikke niveauer som dem, vi så, før krisen satte sine dystre fodspor.
    
"Vi har vækstet fint det seneste halve år, men der er stadig et stykke vej endnu. Vi kommer ikke tilbage i det forbrugsspor, vi så for tre år siden, lige med det samme,” siger direktøren, der ikke desto mindre ser optimistisk på det forestående julesalg:

”Jeg har en klar forventning om, at vi vil vækste de kommende tre måneder og se en markant bedre julehandel end sidste år. Vi forventer, at salget bliver omtrent 25 pct. bedre, og samlet set er vores forventning til næste år, at vi vil vækste 10 pct. i 2011 sammenlignet med indeværende år,” slutter Thomas Møller.