Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

article_Mobiltelefoner guider brugerne rundt i shoppingcentret

Flere virksomheder er i gang med at udvikle applikationer, der kan hjælpe vildfarne kunder i fx shoppingcentre.
Flere virksomheder er i gang med at udvikle applikationer, der kan hjælpe vildfarne kunder i fx shoppingcentre.

Mobiltelefoner med netadgang bruges allerede i stort omfang til at guide brugerne rundt på gader og stræder, men så snart man træder ind i en bygning, er der risiko for at miste overblikket og skulle spørge forbipasserende om vej. Særligt i store bygninger som lufthavne, hospitaler, museer og shoppingcentre m.v. kan det være svært at finde vej.

Flere mindre virksomheder er derfor i gang med at udvikle applikationer med kort, der kan hjælpe brugerne inde i fx et shoppingcenter med at finde rundt – fra eksempelvis madtorvet til toilettet, eller sågar til et specifikt produkt.

"Det var min kones ide. Hun var gravid i sjette måned og kunne ikke finde toilettet," siger Sam G. Feur, leder af den New York-baserede virksomhed MindSmack til The New York Times.

MindSmack har udviklet applikationen FastMall, der giver brugerne en plantegning af det pågældende shoppingcenter. Heraf fremgår en oversigt over, hvilke butikker der er placeret hvor, ligesom også udgange, rulletrapper, toiletter og elevatorer er markerede. Desuden har FastMall en søgefunktion, der gør det muligt at søge efter en bestemt butik og efterfølgende få en rute kortlagt dertil. For at finde det nærmeste toilet skal brugeren blot ryste sin telefon, og en rute tegnes på skærmen.

Applikationen er selvfølgelig gratis og fungerer på iPhone, iPod Touch og iPad. Andre lignende applikationer – fx applikationen PointInside – fungerer også på Android-telefoner […].

Læs hele indlægget her.

Blogindlægget er skrevet af Mette Skovgaard Frich, konsulent i Retail Institute Scandinavia. Retail Institute Scandinavia er et konsulent- og videnshus med fokus på detailhandel og forbrugeradfærd. Læs flere blogindlæg på www.retailblog.dk