Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Article_Store modehuse kopierer også mindre designere

Det er ikke kun små designvirksomheder, der lader sig inspirere af de store modehuse.
Det er ikke kun små designvirksomheder, der lader sig inspirere af de store modehuse.

Da den lille danske taskehandler Carl Aage Andersen med anklager om kopi blev trukket i retten af det franske modehus Hermès, fulgte FashionForum.dk sagen. Nu peger en advokat med speciale i kopivaresager dog på, at det bestemt ikke altid er de små, der kopierer de store.

Advokat Martin Hjelm Kristensen fra advokatfirmaet Otello, som specialiserer sig i rettigheder til varemærker, opfindelser og design, forklarer således:

”Vi ser faktisk ofte den omvendte model med mindre designvirksomheder, der har udviklet et produkt, som større virksomheder herefter kopierer. De store virksomheder tager enkelte produkter, som de sender til Kina og får produceret til en pris og med en hastighed, som de små designvirksomheder slet ikke kan være med på.”

I sager med mindre designere, der bliver kopieret, er det for det meste penge, der afgør, hvorvidt der bliver ført retssag eller ej.

”I mange tilfælde har mindre virksomheder ikke kapital til at føre de dyre retssager, så det i sidste ende kan dække det reelle tab, de har lidt ved at blive kopieret. Samtidig er det ikke nemme sager at føre, hvis det ikke er helt oplagte kopier. Der skal meget til før man får medhold i disse sager og det er derfor et stort økonomisk sats for både store og små virksomheder.”

Værdien kan ikke gøres op i penge
Når de store mærker indlader sig i retssager om kopivarer, er det ikke kun et spørgsmål om penge. I følge Martin Hjelm Kristensen er de store modehuse meget opmærksomme på, hvad der sker af kopier rundt omkring.

”Der er meget stor forskel på hvor deres (modehusene red.) tærskel går. Som regel har de store modehuse en meget lille tolerance overfor kopier, da de vil gøre alt for at beskytte deres brand. For mærker på størrelse med Louis Vouitton o.lign. ligger der en enorm stor værdi i deres brand, og de er derfor meget påpasselige med, at brandet ikke bliver udvandet.”

Spørger man Martin Hjelm Kristensen om, hvad man som designvirksomhed skal gøre for at undgå de udmattende kopisager, lyder svaret:

”Først og fremmest skal man lade være med at lægge sig for tæt op ad andre brands. Sørg for at dine designs adskiller sig, og tjek de rettigheder der er."