Når det handler om kopivarer, indgår mindre virksomheder alt for ofte forlig i stedet for at tage en retssag, fordi de føler sig truet. Det skriver dr.dk Nyheder, der på P1 senere i dag sætter fokus på magtforholdet mellem større og mindre virksomheder i sager om kopivarer.

Selvom man vinder sin sag i retten, er det nemlig ikke ensbetydende med, at man får nogen økonomisk gevinst ud af det. Snarere tværtimod. De store økonomiske omkostninger, der er forbundet med en retssag, giver bagslag for den mindre virksomhed, og det er derfor ofte nemt for store virksomheder at true sig til et forlig.

Det kan taskehandleren Carl Aage Andersen tale med om. Han har netop vundet en retssag om kopivarer mod det franske modehus Hermés, skriver dr.dk. Efter beskyldninger om kopi af Hermés’ tasker fik Carl Aage Andersen "tilbud" om at betale 100.000 kr. eller blive trukket i retten. Han valgte det sidste og sidder i dag med rettens ord for, at hans tasker ikke er en kopi af Hermés’, men derudover også med en regning på 300.000 kr. for retssagens omkostninger, hvilket er langt mere end de 28.000 kr., han har tjent på at sælge de tasker, det hele drejer sig om.

Økonomien skaber altså en ubalance i magtforholdet mellem større og mindre virksomheder, da det ofte ikke kan betale sig for de mindre virksomheder at gå i retten, og de herved føler sig truet til at indgå forlig – selvom de måske som Carl Aage Andersen faktisk er uskyldige.

EU: Kopivarer ikke kun dårligt
En rapport udarbejdet af EU konkluderer desuden, at køb af kopivarer ikke kun er en dårlig forretning for de store modehuse. Selvom de klager over, at de mister penge på kopivarer, er det netop en pointe i rapporten, at størstedelen af de, der køber kopivarer, aldrig ville betale for den ægte vare, og at det faktisk kan styrke mærkevarernes brand at blive eksponeret.

Professor David Wall, som er en af eksperterne bag EU-rapporten "Jailhouse Frocks –
Locating the Public Interest in Policing Counterfeit Luxury Fashion Goods", forklarer:

”Der foreligger bevis for, at det (kopivarerne red.) hjælper mærkevarerne ved at skabe synlighed omkring deres brand og at det samtidig får modens cykliske proces til at gå hurtigere”.

Hør mere i P1 Business klokken 13.03 senere i dag, torsdag den 30. september, eller læs mere om EU rapporten her.