Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

blogpost_Introduktion

Sally og Nina vil fremover dele deres oplevelser fra Designskolen Kolding og Danmarks Designskole.
Sally og Nina vil fremover dele deres oplevelser fra Designskolen Kolding og Danmarks Designskole.

Designskoleeleverne Nina og Sally blogger om studieliv, uddannelsesforhold og udviklingen på designskolerne. Sally og Nina giver hver uge en melding om livet på SKOLEBÆNKEN ved henholdsvis Designskolen Kolding og Danmarks Designskole.

Bloggen SKOLEBÆNKEN giver indblik i, hvad der rører sig på de danske modeuddannelser – med indlæg om alt fra hverdagens arbejdsforhold og skolens ressourcer over eksperimentelle designinitiativer og tanker om etisk produktion til adgangskrav og akademisering. Forhåbentlig vil bloggen skabe en konstruktiv debat om designskolernes rolle i samtiden og i fremtiden. Bloggen skydes i gang med en kort introduktion af de to studerende.

Nina Kristine Charles Jensen, 25 år:

For få morgener siden slog jeg øjnene op til mit tredje studieår på Danmarks Designskole. Nu skal en hverdag som beklædningsstuderende genetableres for fulde sejl. De næste ti måneder kommer jeg forhåbentlig til at tilbringe i selskab med en hel del brainstorms, ivrige undervisere, humørsyge moodboards, kontrære giner, nål, tråd, tegnegrej og medstuderende, der både vil dele ideer, billig vin og en pizza, når arbejdsdagen strækker sig langt ind i aftentimerne.

Min vej til beklædningsstudiet på Danmarks Designskole startede stærkt op i 3. klasses formning med illustrationer af to veninders liv som omrejsende designere bosat og arbejdende fra egen campingvogn(!). Derfra er ruten gået forbi teknisk skole, en arbejdsplads fuld af vintagetøj, et kort ophold på arkitektskolen, mit eget accessories-firma samt, hvad nogle ville kalde en toårig omvej omkring statskundskabsstudiet.

På Danmarks Designskole er studiet bygget op af undervisningsmoduler, som hver elev selv sammensætter efter interesseområde og krav om undervisningsmængde og -art. I løbet af dette semester skal jeg i mine moduler beskæftige mig med innovation af bæredygtig mode, tilskæring og trendteori. På skolens fælles semesterplan fylder især den længe ventede og livligt diskuterede fusion mellem Danmarks Designskole og Kunstakademiets Arkitektskole (med en skoleflytning fra Østerbro til Holmen som konsekvens). På min årgang når vi dermed både at blive testpiloter på ny studiestruktur og nyt studiemiljø.

Længere ude i min egen fremtid står bachelorgraden som milepæl. Derfra er valgmulighederne endnu engang utallige, men en stædig idé om en teoretisk overbygning til beklædningsstudiet er tilbagevendende. Mere om det senere!

Sally Laug, 23 år

Jeg er født og opvokset i København men er pt. bosat i Kolding, hvor jeg studerer på Designskolen. Jeg er ligesom Nina også i gang med mit 3. år på det, som i Kolding kaldes modelinjen. Inden jeg emigrerede fra Sjælland, gik jeg et halvt år på fotoskolen VERA, tilbragte et halvt år med produktdesign på Krabbesholm Højskole, tog en uddannelse i dametilskæring på Københavns Tilskærer Akademi og et tre måneders illustrations- og designkursus ved Helle Mardahl. Jeg har sideløbende med min uddannelse været i praktik hos Femmes Regionales, assisteret for Karen Bagge samt i fællesskab med min far startet et taskefirma, som jeg forsøger at holde ved lige ved siden af skolen. Ellers bruger jeg min fritid på at arbejde i Mungo Park teater, på Trapholt Kunstmuseum og nu med denne blog, hvor jeg beretter om studielivet i Kolding.

Uddannelsen og tilværelsen på Designskolen Kolding er koncentreret og intens, idet langt flertallet af de studerende kun befinder sig i byen for en dag at kunne kalde sig designer. Skolen lægger stor vægt på at være innovativ, når det gælder bæredygtighed i designverdenen, og dette har helt klart sine fordele men desværre også visse ulemper. Mere om dette i et senere indlæg.

På Designskolen Kolding har vi modsat Danmarks Designskole mødepligt og en lærer tilknyttet mindst fire dage om ugen samt et fast skema, som ikke umiddelbart er til at rokke ved. Dette har også både fordele og ulemper, som jeg vil nærme mig i et senere indlæg.

I dette semester kan jeg se frem til et projekt om folklore, et samarbejde med Ecco om bæredygtige sko, en studietur til Japan og formundersøgelser med polyester og vægt på bæredygtighed og cradle-to-cradle-tankegang (vugge-til-vugge, red.). Designskolen i Kolding skal ikke sammensmeltes med en arkitektskole, men er netop blevet akkrediteret som designuniversitet. Det bliver interessant at se, hvordan det kommer os studerende til gode, og om vi overhovedet vil lægge mærke til forandringen – jeg skal holde læserne opdateret på den front!