Article_Tre tips: Sådan kommer du igang med CSR
CSR-ekspert Stine Hedegaard giver her tre konkrete tips, der kan kickstarte din virksomheds arbejde med CSRCSR og bæredygtighed kan for nogle stadig virke som et uoverskueligt og abstrakt projekt. Stine Hedegaard, Ph.D Stipendiat og reseacher, H&M, tidligere udviklingsdirektør i DAFI og leder af NICE (The Nordic Initiative Clean and Ethical) giver her tre bud på, hvordan din virksomhed kan komme i gang med den vigtige proces.
1. Indhent viden
”Det her kan være et ret komplekst område, med utrolig mange aspekter. Derfor er første skridt at søge information. Hvis man ikke vil læse en masse bøger, så har mange af de store virksomheder lavet CSR-rapporter. NIKE, H&M, Levi’s, Marks & Spencer og GAP har CSR-rapporter liggende tilgængeligt for alle, og dem kan man lære meget af. De er konkrete og beskrivende, inden for deres respektive fokusområder, der varierer i større eller mindre grad” udtaler Stine Hedegaard, og fortsætter:
”Man har størst mulighed for at få konkrete forslag til handlinger, hos dem der har prøvet det før. Man kan melde sig ind i frie netværk som fx NICE. Det er en unik mulighed for gratis viden og information. Har man brug for en mere specialiseret viden, findes der andre organisationer og netværk der kan hjælpe en som fx BSR, Fair Wear Foundation, Organic Exchange og mange andre. De har forskellige fokus områder og priser, så man kan vælge det der nu passer til ens eget fokusområde .”
2. Sørg for at udvikle et værdigrundlag
”Hvis man ikke allerede har udviklet værdier og fastlagt, hvad der er vigtigt for én som virksomhed, er det nu man skal i gang. Man bliver simpelthen nødt til at definere, hvem man er, og hvad man vil i verden. Tiden er i den grad moden til det. Jeg tror at fremtidens forbruger i endnu højere grad kommer til at orientere sig på baggrund af et brands værdier, og hvis vi antager at bæredygtigt forbrug i nærmeste fremtid kommer til at få endnu mere indflydelse end i dag, så er det vigtigt at man markerer hvad man står for og hvilken forskel man gerne vil gøre med sit brand. Faktisk kommer man nærmest bagud i konkurrencen, hvis ikke man tager det seriøst; når amerikanske Walmart allerede er i gang, er det en rimelig klar indikator på, at man skal oppe sig”
Samtidig understreger Stine Hedegaard, at der ikke behøver være tale om en gennemgribende revolution af ens virksomhed:
”Om man vælger at fokusere på Fairtrade produkter, økologi, nye innovative tekstiler eller lokal produktion er ikke pointen. Det vigtige er at man gør sig nogle klare overvejelser. Og lige gyldigt hvilket fokuspunkt man vælger, er der nærmest altid en virksomhed, på samme størrelse som en selv, man kan skæve til for referencer.”
”En af de ting man kan overveje som mindre virksomhed er lokal produktion, fx i Østeuropa i stedet for i Kina. Det kan ofte godt svare sig økonomisk for små virksomheder, fx i forhold til transport, og samtidig har man nemmere ved at kontrollere produktionsforholdene. En anden er at re-tænke sin designproces, så materialevalget i sig selv starter en bæredygtig proces. På den måde tager man selv styringen og ansvaret, i stedet for at uddelegere det til forskellige producenter andre steder i verden” pointerer Stine Hedegaard.
3. Få en code of conduct
Det er ikke nok bare at tænke store tanker om bæredygtighed og CSR. At få sine retningslinjer ned på papir er vigtigt:
”En code of conduct er altafgørende i denne sammenhæng. Den konkretiserer og fastlægger de retningslinjer din virksomhed vil arbejde efter, og som man vil sørge for, at ens produktionssteder overholder.
Der ligger en række forskellige code of conducts på nettet. Derudover kan man, som med de andre tilfælde, se på andre virksomheder og organisationer, der har en. Har man ikke råd til at implementere sin code of conduct, så undersøg hvor andre virksomheder der har en code of conduct og som er kendt for deres CSR arbejde får produceret henne, og brug de steder. Hvis man fx får produceret det samme sted som GAP eller H&M, så er man nogenlunde sikret, at fabrikken allerede er et stykke fremme i forhold til bæredygtige arbejdsforhold og overholder de retningslinjer som disse store virksomheder har opstillet” afslutter Stine Hedegaard.
FashionForum.dk har spurgt en række eksperter til råds og bringer i efteråret en serie med smarte tips til den danske modebranche om alt fra eksport og kundepleje til e-handel og outsourcing.