Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Article_Kinesisk lønhop får danske konsekvenser

Prisstigninger i Kina presser danskere i området til at søge nye græsgange eller finde alternative producenter.
Prisstigninger i Kina presser danskere i området til at søge nye græsgange eller finde alternative producenter.

Prisen for at få sit modetøj produceret i Kina stiger markant, med tredoblede arbejderlønninger og massivt boom i råvarepriserne. Søren Schriver, adm. direktør i danske Hummel, understreger over for FashionForum.dk, at de danske virksomheder, der har kinesisk produktion, ikke kan lukke øjnene for udviklingen.

”Nu er branchen ramt på samme mange punkter, at ingen bare kan forholde sig passivt og fortsætte med at gøre, som de hidtil har gjort. Man er simpelthen nødt til at lede efter nye strukturer. For det er ikke populært at hæve priserne på det færdige tøj med 15 pct., derfor er der pres på. Vi mærker det ikke personligt så meget, men dem, der ikke har fået flyttet produktionen i tide, bliver nødt til at hæve priserne med helt op til 20 pct., for at holde samme indtjening, og det tror jeg simpelthen ikke, de kan få for tøjet,” siger Søren Schriver.

Han peger overordnet på tre muligheder for de virksomheder, der er hårdt ramt. Enten kan man rykke ind i landet, hvor priserne stadig er lavere, men effektiviteten også følger med nedad, og transporten er dyrere. Alternativt til at rykke 3000 km ind i landet, kan man tage sine producenter med til udlandet, hvilket mange kinesere faktisk er interesseret i. Eller man kan helt forlade Kina, siger direktøren.

Kvaliteten er vigtigere end prisen
”Mange rejser fx til Bangladesh, men vi (hos Hummel, red.) er ikke interesserede i at rykke produktionen for at spare et par dollar, fordi vores leverings- og kvalitetsniveau her er så højt,” siger han og tilføjer, at profit jo i sidste ende altid vil afhænge af en række faktorer, ikke kun af priserne i Kina.

”Vi er en af de hurtigste producenter, og jo hurtigere, man kan producere, desto mindre betyder produktionsprisen. Har man en god leverandør i Kina, der både leverer hurtigt og med høj kvalitet, så bliver man altså hos den producent, uanset om priserne stiger. Der er mange af vores varer, hvor det ikke kan betale sig at skifte producent, fordi vi har så lave reklamationsgrader. Vi har nok forholdsvis få leverandører ift. vores størrelse, men vi er til gengæld meget tæt på dem, vi har,” siger han men er samtidig ikke bleg for at indrømme, at prisstigningerne har konsekvenser.
 
”Det er en virkelig dramatisk stigning. For os udgør lønningerne 30-35 pct. af de samlede omkostninger, men for fx dametøj med masser af detaljer og broderi kan den andel sagtens ligge væsentligt højere, og så er det jo endnu mere voldsomt, at lønningerne er næsten tredoblet,” siger Søren Schriver, der er adm. direktør i danske Hummel, til FashionForum.dk. Hummel får produceret deres sortiment af mode- og sportstøj i blandt andet Kina, og direktøren fortæller, at selvom koncernen godt kan mærke prisstigningerne, er Hummel trods alt forholdsvis upåvirket af de voldsomme prisstigninger.

LÆS OGSÅ:

Kinesiske lønninger er tredoblet