Stemningen er fortættet, snakken lavmælt og tøjstativer og stopfyldte kufferter rulles forsigtigt frem og tilbage over terassogulvet i samlingssalen på Borups Højskole centralt i København. Dagen er nemlig oprandt for ’speeddating for agenter’, Modezonens og Dansk Mode og Tekstils fælles koncept, der denne gang giver otte hollandske og belgiske agenter mulighed for at møde i alt 28 danske brands.

For Sabine Noyen fra det nystartede hollandske agentur i eget navn har formiddagen været indbringende.

”Det er et virkelig godt arrangement og en god måde at blive introduceret til nye brands på,” siger agenten, der startede egen virksomhed i august 2010. Hun har to hollandske brands i stald og er ved dagens arrangement blevet opmærksom på yderligere et par interessante danske brands.

”Jeg kendte ikke mærket Kudibal før i dag, og er meget entusiastisk omkring både dem og Soft Rebel. Det er basistøj, der passer godt til de brands, jeg allerede har,” forklarer Sabine Noyen, der er yderst begejstret for dagens udbytte og håber at få aftaler i hus med begge de danske brands i løbet af efteråret.

Og også blandt de danske mærker er der stor tilfredshed med arrangementet, Henrik la Cour er adm. direktør i Whiite, og var specifikt på udkig efter belgiske agenter, da han tilmeldte sig speeddating.

”Vi har talt med to agenter, som vi vil snakke videre med efterfølgende. De har meldt meget positivt tilbage efter at have set vores kollektion og hørt om vores koncept, det har virkelig vist sig at være en effektiv måde at blive matchet med mulige agenter på,” siger direktøren med en opadvendt tommelfinger, inden han haster ud i den regnvåde københavnske virkelighed ved Frederiksholms Kanal. Fra arrangørerne lyder helt samme melding:

”Det har virkelig været godt i dag. Deltagerne er igen meget begejstrede for at møde så mange gode agenter på så kort tid,” slutter Michael Hillmose, eksportrådgiver i Dansk Mode & Textil.