Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

Article_Kea

En ny generation af kritiske mode- og designskribenter udklækkes på KEAs nye BA i Design & Business.
En ny generation af kritiske mode- og designskribenter udklækkes på KEAs nye BA i Design & Business.

En ny generation af kritiske mode- og designskribenter vil forhåbentlig blive resultatet af KEA Design & Business’ nye professionsbachelor. En af de nye specialeretninger er Communication Design, der sætter fokus på formidling af mode og design. 

”På Communication Design er det op til den studerende selv, hvilken vinkel uddannelsen skal have. Den kan blandt andet have karakter af en uddannelse i egentlig mode- og designjournalistik eller være målrettet fremtidens kommunikationsformer – derunder også foto- og videojournalistik og sociale medier. Fordi der er tale om en overbygningsuddannelse på enten designteknologuddannelsen eller andre relevante akademiuddannelser, starter alle studerende på professionsbacheloren med et fællesforløb i sociologi, business og design. Og derfra specialiserer man sig så,” udtaler Annette Havkær, studieleder ved KEA Design & Business

”Vi har et stærkt team bag uddannelsen, bestående af blandt andet trendforsker Lene Hald, cand.mag og kommunikationsdesigner Jesper Balslev, cand.scient.ant. Simon Darø Christensen, sociolog og cand.mag i Visuel kultur Christian Stadsgaard samt cand.mag i retorik Per Halmstrøm. Jeg er sikker på, at de tilsammen kan give de 39 studerende et bredt og velfunderet udgangspunkt,” fortsætter Annette Havkær. 

Blandt en lang række professionsbachelorer på KEAs Design & Business linje er Communication Design ikke den eneste nye at finde. Med hele tre nye specialer, er der tale om en ambitiøs udvikling for Erhvervsakademiet. Sidste år opstartede KEAs Professionsbachelor i Design & Business tre specialer: FASHION Design, IDEATION og BRAND Design. I år udvider akademiet således med PATTERN Design, Responsible Sourcing samt Communication Design.

Sidstnævnte fokuserer på formidling af mode og design – såvel i de trykte medier som i de online medier, der er i rivende udvikling. Fremtidsperspektivet skulle dermed gerne være sikret, i en uddannelse, der kan vise sig nødvendig for oparbejdelsen af en ny type mode- og designformidling i Danmark. 

Der kræver en akademiuddannelse at indstilles til en optagelsesprøve. Uddannelsen tager halvandet år. 

Læs mere om uddannelsen her.