Når du skal skaffe flere kunder til din butik, er det ikke nok bare at sætte det rigtige, hippe stykke musik på. Det mener Jens Birkeholm, direktør i Dansk Detail, der her giver 3 gode bud på, hvordan man som butiksdrivende kan lokke flere kunder til.

1. Få overblik over kundegrundlaget
”Det er grundlæggende helt essentielt, at anskaffe sig viden om de kunder, man har. Det er overraskende, at der ikke er flere, der gør det – især i disse tider. Som butiksindehaver må man finde ud af, hvor mange der kommer ind i butikken, hvor mange af de besøgende der bliver kunder, hvor mange varer den enkelte køber, hvor mange penge der bruges, etc. At bruge konkrete målesystemer er derfor første trin,” udtaler Jens Birkeholm og fortsætter: 

”I Dansk Detail har vi allerede udviklet målesystemer, og der er meget hjælp at hente. Men det skal understreges, at der jo ikke er tale om atomfysik.” 

2. Implementer din viden i din butik 
”Hvis man har ansatte i sin butik, er implementeringen ekstra vigtig. Det interessante er, at man kan se det på omsætningen fra det øjeblik, man igangsætter undersøgelsen. Personalet bliver mere opmærksomme og arbejder anderledes. 

Når man som erhvervsdrivende har indsamlet den viden, man ønsker, kan man skrue på knapperne og implementere nye tiltag, og fx omarrangere facade eller udstilling, indretningen af lokaler eller salgspolitik. Hvis man skal konvertere flere besøgende til kunder, handler det også om at kigge på et parameter som mersalg. 

Hvis man tager en tilfældig strøgbutik med dametøj, er det måske 10 pct. af de besøgende, der ender som kunder. Hvis bare 2 pct. flere forlader butikken med nye indkøb, giver det en ganske betragtelig vækst.
Der er altså mange penge at hente, hvis man sørger for at arbejde med den viden, man opnår gennem et stort kundekendskab.” 

3. Overvej at din beliggenhed ikke betyder alt, men kan have stor værdi for din butik. 
”Undersøgelser viser at kunderne vælger butik, før de vælger brand. Derfor handler det i første omgang, om at tiltrække besøgende til sin butik – og derfra om at få dem til at købe sit brand. Det har selvfølgelig noget at gøre med beliggenheden, men det hele afhænger af koncept. 

Hvis man fx er eneforhandler på en række dyre luksusmærker, betyder butikkens fysiske placering ikke så meget. Der kan man have en forventning om, at ens kundegruppe vil følge med. Men hvis man skal tiltrække et bredt og mere folkeligt kundegrundlag, skal man gøre sig meget bevidst hvor man er, fordi kunderne ikke nødvendigvis kommer af sig selv,” slutter Jens Birkeholm.

FashionForum.dk har spurgt en række eksperter til råds og bringer i efteråret en serie med smarte tips til den danske modebranche om alt fra eksport og kundepleje til e-handel og outsourcing.


LÆS OGSÅ:

Tre tips: Sådan får du mest ud af din webbutik

Tre tips: Sådan får du succes som selvstændig