Beklædningssalget er sakket en smule bagud i juli sammenlignet med samme måned sidste år. Mens detailbranchen overordnet så en lille stigning i forbruget, gik tøjbranchen nemlig 1,5 pct. tilbage, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Men det lille fald i salget af tøj og sko er muligvis ikke så slemt, som det lyder. Privatøkonom i Danske Bank, Las Olsen, siger nemlig til FashionForum, at udsalget starter tidligere og tidligere for hvert år, der går, og det betyder, at en del af det tøjsalg, der tidligere faldt i netop juli, nu er rykket frem til juni.
 
"Man skal ikke tage tilbagegangen på 1,5 pct. som udtryk for, at det går virkelig skidt i tøjbranchen. Det går bestemt ikke godt for dem, der sælger tøj, men tallet er mere udtryk for, at udsalget falder tidligere," forklarer privatøkonomen.

Han nævner endvidere, at den del af detailsalget, der foregår i netbutikkerne – hvilket er en større og større andel for hver måned – slet ikke fremgår af tallene fra Danmarks Statistik.

"Vi har endnu ikke præcise værktøjer til at måle nethandlen," forklarer Las Olsen, der oplyser, at mens privatforbruget faktisk er steget med 2,5 pct. det seneste halve år, har detailsalget udviklet sig negativt i samme periode. Dette kunne altså tyde på, at en række af de indkøb, de danske forbrugere foretager, foregår online.

Men der er stadig lang vej at kæmpe sig, førend vi når samme vækstrater, som inden krisen satte ind i efteråret 2008, slutter økonomen:

"Det går stadig ikke godt for særligt mange af dem, der befinder sig i detailbranchen."

LÆS OGSÅ:

Sæsoner på udsalg

Udsalg, førudsalg, VIP-udsalg – sælger modebranchen ud?