Den svenske regering har netop øremærket offentlige midler med det formål at fremme de kreative industrier.

Den statslige institution Svenska Institutet, hvis formål er at skabe opmærksomhed om Sverige internationalt, får således et tilskud på en mio. svenske kroner i 2010 til at styrke svensk mode, musik og computerspilsproduktion internationalt.

Et lignende tiltag blev for nyligt søsat herhjemme, hvor Fonden for Markedsføring af Danmark med fem millioner kr. i ryggen blandt andet pustede nyt liv i Copenhagen Fashion Week med betydelig støtte til World’s Greatest Catwalk. De fem mio. kr. er øremærket events og lignende, der skal markedsføre dansk mode.

Den svenske regering fremhæver også mode som en af de kreative brancher, der kan være med til at styrke Sveriges image. Med de offentlige støttekroner i ryggen skal Svenska Institutet udvikle kommunikationsstrategier, der skal fremme industrierne i udlandet. Fokus kommer til at ligge på områder, der har potentiale for eksport, hvorfor Svenska Institutet kommer til at samarbejde med Sveriges Eksportråd.

”De svenske kreative brancher ligger internationalt set i front og har over de seneste år fået meget opmærksomhed på en række områder. En omfattende kommunikationsstrategi vil ikke bare styrke fremtidige, lovende eksportområder men også bidrage til at brande Sverige som et kreativt og innovativt land. Svenska Institutet, der er eksperter i international kommunikation og netværk, har sammen med branchens vigtigste aktører en stor mulighed for at placere Sverige og svensk kreativitet på verdenskortet,” udtaler Thomas Carlhed, der er fungerende generaldirektør i Svenska Insitutet.

Læs mere om Svenska Institutet her.