Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Indland

article_Tre tips: Sådan får du mest ud af din webshop

Få eksperternes råd om alt fra eksport og kundepleje til e-handel og outsourcing.
Få eksperternes råd om alt fra eksport og kundepleje til e-handel og outsourcing.

Det er slet ikke så svært at føje en onlineshop til din fysiske butik, mener retailekspert Mette Skovgaard Frich. Hun er konsulent i Retail Institute Scandinavia og giver her tre tips til, hvordan du kommer bedst fra start i den virtuelle verden.

1. Skab klar synergi mellem web og (fysisk) butik

”Det er vigtigt, at designet af webshoppen stemmer overens med identiteten og udtrykket i den fysiske butik. Man forventer en eksklusiv hjemmeside, hvis man besøger, lad os sige Mulberrys hjemmeside, hvor fx H&M’s hjemmeside i højere grad skal signalere fornuftige priser.

Når man laver en webshop er det desuden vigtigt, at man har beskrevet så mange relevante detaljer som muligt om tøjet for at kompensere for, at kunden ikke kan prøve det med det samme, se farven i dagslys eller mærke stoffets kvalitet mellem hænderne.

Størrelserne skal være angivet korrekt, gerne med præcise mål, og det samme med materialer og detaljer. Min absolut foretrukne webshop er Net-a-porter.com, de har formået at gøre webshoppen lækker med masser af detaljefotos og meget funktionelle størrelsesguides. En del af tøjet kan man oven i købet se på en mannequin på video.”

2. Husk: Webbutikken er ikke en konkurrent!

”Det er vigtigt at få retailerne – også i franchisekæderne – til at forstå, at en webshop ikke er en konkurrent til den fysiske butik. Faktisk er langt størstedelen af dem, der køber ind i nogle af de amerikanske webshops, de fysiske butikker i samme kæder. Butikkerne får jo faktisk et ekstralager på den måde. Så butikspersonalet kan tilbyde at bestille varen hjem fra nettet, hvis en bluse er udsolgt i den rigtige størrelse eller farve. På den måde skuffer man ikke sin kunde.

Der er delte meninger om, hvorvidt priserne skal være de samme online og offline. Måske kan kunderne godt acceptere, at varen er dyrere i den fysiske butik end på nettet, hvor den først leveres efter nogle dage, og hvor der ikke er udgifter til et butikslokale. Men personligt mener jeg, der bør være ens priser begge steder. Nettet vil for mig at se i mange tilfælde kun blive en overskudsforretning, hvis man forstår at skabe salg på kryds af kanaler. De, der har haft succes med deres netaktiviteter, siger, at de virkelig kan mærke deres tilstedeværelse online på besøgstallet i deres fysiske butik,” siger retaileksperten.

3. Invester i søgeordsoptimering frem for annoncer

”Selvfølgelig er det altid en god ide at annoncere i fx modemagasiner, men der skal man hellere reklamere for sin overordnede brandidentitet og sit samlede portefølje af salgskanaler end bare for netbutikken.

Det kan betale sig selv at læse lidt op på, hvordan man optimerer sin søgeordsprofil. Det er vigtigt at ligge på den første Google-søgeside, når kunder leder efter de mærker eller varer, du sælger. For hvis man finder det, man søger, på side et, klikker man sig ikke videre til næste side. Der er modetøj jo oftest prissat ret ens på de forskellige sider (modsat fx elektronik, red.).

Det smarteste sted at annoncere for sin webshop er egentlig i den fysiske butik, både fordi man så sørger for at samle sin butiksidentitet, skabe synergi mellem web og butik, men også fordi du dér har de kunder, der i forvejen har tilkendegivet, at de kan lide varerne – de har jo opsøgt din butik. De kunder, der i forvejen kender dine brands, har samtidig lettere ved at købe dem online, fordi de ved, hvilken størrelser de bruger, og kender kvaliteten,” slutter Mette Skovgaard Frich, der opridser følgende fordele ved henholdsvis den virkelige og den virtuelle butik:

”I den fysiske butik, kan kunden mærke varerne og prøve dem. Service og personlig vejledning. I webbutikken er varerne nogle gange billigere og kan handles på alle tider af døgnet, og så kan man få varer langvejs fra og har et meget større udvalg.”

FashionForum.dk har spurgt en række eksperter til råds og bringer i efteråret en serie med smarte tips til den danske modebranche om alt fra eksport og kundepleje til e-handel og outsourcing.