Medproduktion – eller co-creation – falder i smag hos tidens refleksive forbruger, der nøje udvælger sine personlige items ud fra en massiv strøm af modetendenser og produktmuligheder. Som medproducent kan hun nemlig lege med de brands, hun godt kan lide, og denne interaktion involverer hende på et dybere niveau, end hvis hun blot køber en standardvare.

Nike ID giver fx brugerne mulighed for at designe deres egne løbesko. Hos Franske Golden Hook kan man selv vælge den bedstemor, der skal strikke ens hue. Og hos ModCloth er det brugerne, der stemmer om, hvilke designs der skal sættes i produktion.

Følg linket for at se tre eksempler mere på, hvordan virksomheder på innovativ vis har skabt muligheder for co-creation.

Læs resten af indlægget her.

Blogindlægget er skrevet af Mette Skovgaard Frich, konsulent i Retail Institute Scandinavia. Retail Institute Scandinavia er et konsulent- og videnshus med fokus på detailhandel og forbrugeradfærd. Læs flere blogindlæg på www.retailblog.dk

Foto: Nike.com